هبت‌الله آخوندزاده به مقام‌های دادگاه عالی طالبان: تحت فشار مستقیم و غیرمستقیم کسی قرار نگیرید

  • انتشار: ۵ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 195631

دادگاه عالی طالبان می‌گوید که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه با شماری از مقام‌های این دادگاه دیدار کرده و به آنان گفته است که با توجه به استقلال قوه قضائیه، در تصمیمات خود تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم کسی قرار نگیرند و با جرأت زیاد کارهای خود را طبق شریعت انجام دهند.

براساس اعلامیه‌ی دادگاه عالی طالبان، این دیدار روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۳-۴ میزان) انجام شده و در آن در مورد موضوعات مهم مربوط به قوه قضائیه، بحث و تبادل نظر تفصیلی صورت گرفته است.

رهبر طالبان به مقام‌های دادگاه عالی طالبان گفته است که «شریعت با امور قضایی مرتبط است، هرچه امور قضایی به خوبی و به موقع انجام شود و مشکلات مردم حل شود، نظام شرعی تقویت می‌شود؛ زیرا شریعت به‌جای مجازات تشویق به اصلاح می‌کند».

هبت‌الله آخوندزاده افزوده است: «در صورت موجودیت یک نظام اسلامی در یک کشور همه‌ی شهروندان آن کشور باید از حقوق شرعی خود بردار شوند، هیچ‌کس نمی‌تواند جرأت کند به کسی دیگر ظلم کند یا حق او‌ را ضایع کند.»

رهبر طالبان گفته است که «اگر شخصی مرتکب ظلم شود یا حق دیگری را ضایع کند، وظیفه‌ی محاکم است که ظالم و مجرم را جزا بدهد، به مظلوم حق بدهد و از ظالم نجاتش دهد».

این در حالی است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان به‌صورت گسترده متهم به «کشتار فراقانونی»، «شکنجه» و آزار و اذیت مقام‌ها و نظامیان پیشین، خبرنگاران، فعالان زن و مدافعان حقوق‌‌ بشر شده‌اند.

بسیاری از این افراد از سوی محاکم طالبان به مجازات و زندان محکوم شده‌اند.

طالبان همچنین پس از تسلط دوباره بر افغانستان مجازات علنی افراد متهم را از سرگرفته‌اند و در ولایت‌های مختلف کشور افراد را در ملاءعام شلاق زده‌اند.

نهادهای حقوق‌ بشری بین‌المللی این گروه را متهم به نقض گسترده‌ی حقوق بشر می‌کنند و خواستار مجازات و پاسخ‌گویی آنان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟