نبیل: رینا امیری «بی‌کفایت» است، استعفا دهد

  • انتشار: ۵ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185687

رحمت‌الله نبیل؛ رییس پیشین امنیت ملی افغانستان از رینا امیری؛ نماینده امریکا در امور زنان افغانستان به تندی انتقاد کرده و گفته: گروه‌های جامعه مدنی افغانستان باید از او [رینا امیری] بخواهند که یا به این موضوع [حضور زنان در نشست دوحه] رسیدگی و موقف‌گیری کند یا استعفا دهد.

رحمت‌الله نبیل؛ رییس عمومی امنیت ملی پیشین، روز دوشنبه، ۴ سرطان گفت که رینا امیری؛ نماینده ویژه امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان در مورد حذف زنان از نشست سوم دوحه موقف‌گیری کند.

نبیل در ایکس نوشت که «بی‌کفایتی کامل خانم امیری» اکنون در معرض دید عموم قرار گرفته است.

او افزود: «گروه‌های جامعه مدنی افغانستان باید از او [رینا امیری] بخواهند که یا به این موضوع [حضور زنان در نشست دوحه] رسیدگی و موقف‌گیری کند یا استعفا دهد.»

رییس عمومی امنیت ملی در حکومت پیشین خاموشی نمایندگان امریکا در مورد محرومیت زنان از نشست سوم دوحه را نگران‌کننده خوانده است.

قرار است نشست سوم دوحه به ریاست معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل و اشتراک نمایندگان ویژه ۲۵ کشور در امور افغانستان و هیأتی از طالبان در ۱۰ و ۱۱ ماه جاری برگزار شود.

عدم حضور نمایندگان زنان افغانستان و جامعه مدنی در این نشست نگرانی نهادهای مدافع حقوق بشری را برانگیخته است.

به‌دنبال این نگرانی‌ها، روز یک‌شنبه استفان دوجاریک؛ سخنگوی سازمان ملل متحد گفته بود که نقش زنان در همه نشست‌های این سازمان برجسته خواهد بود.

انتظار می‌رود، رزماری دی‌کارلو؛ معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل و رزا اوتونبایو؛ نماینده ویژه این سازمان در امور افغانستان پس از دیدار با طالبان به‌طور جداگانه با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان گفتگو کنند.

این در حالی است که پیشتر رحمت‌الله نبیل در واکنش به عدم اشتراک زنان در نشست سوم دوحه، از زنان و فعالان حقوق بشر خواسته بود تا همه تعاملات رسمی‌شان با سازمان ملل را به‌ حالت تعلیق درآورند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟