نامه زنان معترض به شورای حقوق بشر: آپارتاید جنسیتی را در افغانستان به رسمیت بشناسید

  • انتشار: ۲۱ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 152785

شماری از زنان معترض اهل افغانستان در نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از این شورا خواسته‌اند تا آپارتاید جنسیتی را در افغانستان به رسمیت بشناسند.

این نامه روز سه‌شنبه، ۲۱ سنبله، ارسال شد و توسط پروانه ابراهیم خیل، زن معترض اهل افغانستان به شورای حقوق بشر سازمان ملل تسلیم داده شد.

در این نامه آمده است: «دو سال از فقدان حاکمیت قانون و دموکراسی، بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تسلط تروریست‌های طالبان می‌گذرد. جنگ و کشتار و تجارت غیرقانونی بر سر جغرافیا و سرنوشت بیش از ۴۰ میلیون تن در افغانستان و در این مدت جنایات بی‌شمار و نابخشودنی در حق زنان صورت گرفت که همه جهان از آن آگاه است.»

طبق این نامه، زنان از همکاری شماری از کشورها با طالبان انتقاد کرده و آن را «غیرقابل تحمل» خوانده‌‎اند.

در این نامه نوشته شده است: «ما زنان معترض افغانستان با ارسال این نامه از شما تقاضا داریم که حسن نیت خود را در برابر اصول انسانی از جمله حقوق بشر، دموکراسی، حاکمیت قانون و عدالت اجتماعی هرچه زودتر سکوت تاسف‌بار خود را بشکنید و نمونه عینی تنها قاعده آپارتاید جنسیتی در جهان را در جغرافیای افغانستان به رسمیت بشناسید و با مشروع و مشروع ما مطابقت کنید.»

آنان تصریح کرده‌اند که باید سفرهای خارجی طالبان ممنوع شده و کمک نقدی نیز به این گروه صورت نگیرد.

این زنان روز گذشته نیز در برابر نماینده‌گی سازمان ملل در جنیوا دست به اعتراض زده و خواستار به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان از سوی طالبان توسط این سازمان شدند.

قابل ذکر است که پنجاه‌وچهارمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنیوا، مقر اروپایی سازمان ملل متحد در حال برگزاری است.

گفتنی است که با روی‌کارآمدن طالبان، کشورهای جهان و نهادهای حقوق بشری همواره از وضعیت حقوق بشری شهروندان کشور و نقض آن توسط طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟