مقام‌های طالبان خواستار لغو برنامه‌های موسیقی در بازارچه مشترک در ترمذ ازبکستان شدند

  • انتشار: ۲۲ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 197991

مقام‌های طالبان از ازبکستان خواسته‌اند که کنسرت‌ها و برنامه‌های توأم با موسیقی را در بازارچه مشترک مرزی «ترمذ» لغو کند؛ در غیر آن به شهروندان افغانستان اجازه ورود به این بازار مشترک را نمی‌دهند. بازارچه مرزی مشترک افغانستان و ازبکستان در شهر ترمذ ازبکستان اخیراً بازگشایی شده و شهروندان افغانستان می‌توانند بدون اخذ ویزای آن کشور، از این بازارچه بازدید کنند.

منابع معتبر در بازارچه مرزی ترمذ امروز یکشنبه، ۲۲ میزان به رسانه‌ها گفتند که طالبان با برگزاری کنسرت و برنامه‌های موسیقی در این بازار مخالفت کرده و از مقام‌های ازبکستانی خواسته‌اند که اجازه برگزاری چنین برنامه‌ها را در این بازارچه ندهند.

به گفته منابع، پیش از این برای بازدیدکنندگان بازارچه مذکور برنامه‌های موسیقی برگزار می‌شد و هنرمندان ازبکستانی‌ نیز شبانه کنسرت برگزار می‌کردند.

طالبان همچنان با درخواست منع برگزاری کنسرت در بازارچه، هشدار داده‌اند که در صورت تداوم برگزاری برنامه‌های موسیقی، به شهروندان افغانستان اجازه ورود به بازارچه را نمی‌دهند.

مقام‌های طالبان و ازبکستان به صورت رسمی در این باره چیزی نگفته‌اند و مشخص نیست که ازبکستان به این درخواست طالبان پاسخ مثبت می‌دهد یا خیر.

بازار بین‌المللی ترمذ، در شهر ترمذ ولایت سرخان‌دریا ازبیکستان اخیراً ایجاد شده که در این بازار تاجران افغانستان نیز فعالیت دارند. بر بنیاد یک تفاهم میان طالبان و ازبکستان، شهروندان افغانستان با پاسپورت و بدون نیاز به ویزا برای ۱۵ روز در این بازار اقامت و تردد کرده می‌توانند.

به نظر می‌رسد طالبان به دنبال تطبیق قانون جنجالی خود در خارج از خاک افغانستان نیز هستند. این قانون که اخیراً منتشر شده، علاوه بر نواختن و شنیدن موسیقی، محدودیت‌های شدید دیگری نیز بر شهروندان افغانستان به ویژه زنان وضع کرده و با واکنش‌های بین‌المللی مواجه شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟