معاون وزارت خارجه امریکا برای بررسی تحولات افغانستان وارد پاکستان شد

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 194320

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که جان بس؛ معاون سیاسی و اداری این وزارت در یک سفر سه روزه وارد اسلام‌آباد شده است. تحولات افغانستان یکی از موضوعات مورد بحث آقای بس با مقام‌های پاکستان است.

در یک بیانیه وزارت خارجه امریکا که امروز دوشنبه، ۲۶ سنبله منتشر شده آمده که وی صبح امروز به اسلام‌آباد رسیده است. بیانیه افزوده که مسایل دوجانبه و امنیت منطقه‌ای در دستور کار جان بس قرار دارد.

جان بس طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ سفیر امریکا در افغانستان بود و در زمان ماموریت او، امریکا توافقنامه دوحه را با طالبان امضا کرد که به گفته کارشناسان، این توافقنامه زمینه فروپاشی دولت پیشین افغانستان را فراهم ساخت.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که در سفر اخیر جان بس به اسلام‌آباد تحولات افغانستان یکی از محورهای گفتگوهای وی با مقام‌های پاکستان خواهد بود. او بعد از پاکستان به انقره ترکیه می‌رود و درباره تقویت روابط امریکا و ترکیه با مقام‌های آن کشور گفتگو می‌کند.

سفر آقای بس در حالی به کشور همسایه ناراضی افغانستان از طالبان صورت گرفته که اخیراً تنش‌ها میان طالبان و اسلام‌آباد تشدید شده است. پاکستان طالبان را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در خاکش می‌کند؛ اما طالبان این اتهامات را رد می‌کنند.

پاکستان چند روز پیش آصف درانی؛ نماینده ویژه خود برای افغانستان را برکنار کرد و رسانه‌های پاکستانی دلیل برکناری او را اختلافات سیاسی خواندند. بر بنیاد گزارش‌ها او همچنین نتوانسته بود تا روابط پرتنش طالبان و پاکستان را مدیریت کند.

آقای درانی در اولین مصاحبه بعد از برکناری درباره تکرار حملات ۱۱ سپتامبر هشدار داده و گفت که اگر به افغانستان توجه نشود چنین حمله‌ای وجود دارد. او همچنین تصریح کرد که شیوه حکمرانی طالبان قبیله‌ای است نه اسلامی.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟