مجاهد قطر را همکار طالبان در فروپاشی دولت پیشین خواند

  • انتشار: ۲ عقرب ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 199600

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در اظهاراتی با استقبال از دیدار و گفتگو مقامات قطر و ایتالیا درباره افغانستان، گفته‌است که دولت قطر نقش مهمی در فراهم‌کردن زمینه مذاکرات این گروه با امریکا که منجر به امضای توافق‌نامه و فروپاشی دولت پیشین شد، داشته است.

آقای مجاهد امروز چهارشنبه،‌ عقرب به تلویزیون ملی تحت کنترل این گروه گفت که علاوه بر مذاکرات، قطر نقش مهمی در بخش‌های اقتصادی و سایر مسایل مربوط به افغانستان داشته است.

به گفته او، «قطر همواره در بهبود روابط کشورها با طالبان نقش موثر ایفا کرده است». او از همه کشورها خواسته با طالبان روابط جدی داشته باشند و تاکید کرده که تعامل کشورها با طالبان، به نفع «همه جوانب» است.

دولت قطر روز سه‌شنبه خبر داد که تمیم بن حمد آل ثانی؛ امیر قطر در سفر به ایتالیا با جورجیا ملونی؛ نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده است. نخست‌وزیر ایتالیا در این دیدار گفته که به حمایت خود از همکاری‌های دوحه در مورد افغانستان ادامه خواهد داد.

پس از ایجاد دفتر سیاسی طالبان در قطر، این کشور از مهم‌ترین کانال‌های طالبان برای تعامل با کشورها بوده است که سرانجام به توافق طالبان و امریکا در سال ۱۳۹۸ منجر شد و دو سال بعد آن، دولت پیشین افغانستان به رهبری اشرف‌غنی، سقوط کرد و طالبان کنترل این کشور را در دست گرفتند.

این کشور در بیش از سه سال حاکمیت طالبان نیز نقش مهمی در تقویت روابط کشورها با این گروه داشته است و چندین نشست درباره افغانستان را میزبانی کرده‌است. قطر با آن که مثل همه کشورهای جهان طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد اما در نشست‌های بین‌المللی خلاف دیگر کشورها، اقدامات ضد حقوق بشری طالبان را محکوم نمی‌کند و از آن انتقادی نمی‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟