فعالان حقوق زن افغانستانی مقیم ایران: در صورت بازگشت به افغانستان ممکن از سوی طالبان کشته شویم

  • انتشار: ۳۱ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینسیاست
  • شناسه مطلب: 194857

جنبش صدای زنان افغانستان به نقل از فعالان حقوق زن افغانستانی مقیم ایران می‌گوید که احتمالاً شمار زیادی از این فعالان پس از بازگشت به کشور از سوی طالبان کشته شوند.

این جنبش روز شنبه، ۳۱ سنبله، با نشر بیانیه‌ای نگاشته که بازگشت دختران به افغانستان زیر سلطه طالبان به معنای روبه‌رو شدن با خطرات جدی است.

در این بیانیه آمده است: «ما هر روز با این واقعیت تلخ زنده‌گی می‌کنیم که در صورت بازگشت به افغانستان ممکن است به دست طالبان کشته شویم یا حقوق اولیه‌، از جمله حق تحصیل، کار و زنده‌گی آزادانه از ما سلب شود.»

آنان از کشورهای پناهنده‌پذیر خواسته‌اند که به صدای دختران افغانستانی به‌عنوان فعالان حقوق زن گوش دهند و برای حفظ جان‌شان اقدام فوری کنند.

گفتی است که به دنبال وضع محدودیت‌های شدید و سرکوب اعتراضات زنان از سوی طالبان در افغانستان، شمار زیادی از فعالان حقوق زن در ایران و پاکستان پناهنده شده‌اند.

به‌رغم این‌که برخی از کشورها از جمله، آلمان، فرانسه و کانادا برای انتقال افغانستانی های در معرض تهدید از اسلام‌آباد و تهران به این کشورها تعهد کرده بودند، آما هنوز شمار زیادی از آنان در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که در این اواخر ایران و پاکستان روند اخراج پناه‌جویان را افزایش داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟