فرمان تازه رهبر طالبان؛ روز معلم، قطع نوار و مبارزات آزاد ممنوع است

  • انتشار: ۵ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 195666

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در ادامه اعمال محدودیت‌های خود بر شهروندان کشور، در فرمانی تازه که در ماه جوزا صادر شده، قطع نوار در مراسم‌های افتتاحیه، راه رفتن با کفش روی فرش در نهادهای دولتی، تجلیل از روزهایی همچون روز معلم و روز عاشقان و انجام مبارزات آزاد را ممنوع اعلام کرده است.

این فرمان که به تاریخ هفتم جوزا صادر شده، در سوم اسد سال جاری به اداره‌های طالبان ابلاغ و تایید شده است.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی طالبان، در صحت با رسانه ها این فرمان را تایید کرده است.

در این فرمان، رهبر طالبان قطع نوار و تجلیل از روزهایی مانند روز معلم و روز عاشقان را «اعمالی مشابه به غیرمسلمانان» توصیف کرده است.

همچنین، راه رفتن با کفش روی فرش در اداره‌های دولتی «مشابه به کار کفار» خوانده شده است.

در این فرمان آمده است که ورزش‌های مبارزات آزاد به دلیل خطر جراحت و مرگ افراد ممنوع اعلام شده و این کار «خلاف شریعت» خوانده شده است.

این در حالی است که طالبان ماه گذشته نیز با تصویب قانونی جدید، محدودیت‌های شدیدی بر حقوق و آزادی‌های زنان و دختران وضع کرده‌اند.

با این حال، استرالیا، کانادا، آلمان و هالند در تلاش‌اند تا طالبان را به دلیل نقض کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق زنان، که افغانستان نیز امضاکننده آن است، پاسخگو کنند.

این اقدام حقوقی، که روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک اعلام شد، اقدامی بی‌سابقه برای بررسی رفتار طالبان با زنان به شمار می‌آید.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اسد ۱۴۰۰، این گروه زنان و دختران را از آموزش بالاتر از صنف ششم منع کرده، دسترسی آن‌ها به فضاهای عمومی را محدود و اشتغال آن‌ها را در بیشتر مشاغل ممنوع کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟