فرانسه مهاجران افغانستانی غیرقانونی را به کشوری ثالث انتقال می‌دهد

  • انتشار: ۱۹ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینبین الملل
  • شناسه مطلب: 197599

وزیر کشور فرانسه در گفتگو با یک روزنامه فرانسوی گفت که قصد دارد تا مهاجرانی غیرقانونی مثل شهروندان افغانستانی را که امکان بازگرداندن آن‌ها به کشورشان وجود ندارد، به کشورهای دیگری بفرستد.

به نقل از  ار.اف.ای (RFI)؛ برونو روتایو، وزیر جدید کشور فرانسه روز پنجشنبه در لوکزامبورگ، جایی که با همتایان اروپایی خود گردهم آمده‌اند تا درباره پیشنهاد بحث برانگیز ایجاد «مراکز بازگشت» مهاجران گفتگو کنند، اعلام کرد که: «هیچ راه حلی را از پیش رد نمی‌کند».

روتایو که به تازگی وارد دولت فرانسه شده، به حزب دست راستی و محافظه‌کار جمهوری‌خواهان تعلق دارد. مواضع او درباره مهاجران بسیار نزدیک به مواضع راست افراطی و مورد انتقاد جناح چپ است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، روتایو در مورد پیشنهاد ارائه شده از سوی مجارستان و ایتالیا برای ایجاد مراکزی برای انتقال مهاجران به خارج از اتحادیه اروپا، تاکید کرد که باید از تمامی راه‌حل‌های مبتکرانه استفاده کرد. البته او با ارجاع به قانون اساسی فرانسه، افزود که چنین تمهیداتی در مورد «پناهجویان» نمی‌تواند اعمال شود.

به گفته منابع دیپلماتیک، بعید به نظر می‌رسد که طرح ایجاد چنین مراکزی به سرانجام برسد. اما مطرح شدن آن حاکی از سخت‌تر شدن مواضع برخی کشورهای اروپایی در زمینه مهاجران است. این مساله به دنبال قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا رخ می‌دهد.

او همچنین در گفتگویی با روزنامه فرانسوی لوپاریزین که امروز پنجشنبه منتشر شد، گفت که فرانسه باید از همه اهرم‌ها برای اعمال فشار بر کشورهای مبدأ مهاجران استفاده کند تا آن‌ها مجوز کنسولی را برای اجرای احکام «الزام به خروج از خاک فرانسه» صادر کنند.

وزیر کشور فرانسه در این گفتگو از قصد خود برای توسل به کشورهای ترانزیت برای بازگرداندن شهروندان کشورهایی گفت که امکان فرستادن آن‌ها به کشور خودشان وجود ندارد. او در این موضوغ مثال افغانستان را ذکر کرد.

آقای روتایو تصریح کرد که در هفته‌های آینده یک نمابنده ویژه تعیین خواهد کرد که مسئولیت توسعه توافقنامه با کشورهای ترانزیت را بر عهده خواهد داشت.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱، هیچ کشوری حاکمیت این گروه بر افغانستان را به رسمیت نشناخته است. هرچند برخی کشورهای منطقه روابط دیپلماتیک با آن برقرار کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟