عفو بین‌الملل: نشست دوحه بدون حضور زنان فاقد اعتبار است

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 185356

در آستانه‌ سومین دور نشست دوحه، سازمان عفو بین‌الملل خواهان مشارکت زنان در این نشست شده و دبیرکل این سازمان می‌گوید: «بدون مشارکت زنان و جامعه مدنی نشست دوحه فاقد اعتبار است.»

اگنس کالامار؛ دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، اول سرطان با نشر پیامی اعلام کرد: «نشست دوحه بدون مشارکت مدافعان حقوق بشر و زنان و بدون توجه به مسائل حقوق بشری، فاقد اعتبار است.»

اگنس کالامار در پیامش تاکید کرده که حقوق زنان و دختران افغانستان قابل مذاکره نیست و آن‌ها باید در مرکز نشست سازمان ملل در دوحه باشند.

نشست دوحه در تاریخ ۳۰ جون و ۱ جولای به میزبانی سازمان ملل در قطر برگزار می‌شود.

کالامار تأکید کرد که اگر بحران حقوق بشر در افغانستان به‌طور مناسب مورد بررسی قرار نگیرد و مدافعان حقوق زنان و سایر ذی‌نفعان مرتبط از جامعه مدنی افغانستان در آن شرکت نکنند، اعتبار نشست با خطر روبرو می‌شود.

او گفت که کنار گذاشتن بحث‌های بنیادین درباره حقوق بشر غیرقابل پذیرش است.

کالامار خاطرنشان ساخت که تسلیم‌شدن به شرایط طالبان برای تضمین مشارکت آنها در نشست دوحه، خطر مشروعیت‌بخشی به سیستم سرکوب را به همراه دارد؛ سیستمی که به گفته او با بی‌رحمی تمام زنان را از جامعه حذف کرده و حقوق بنیادی آن‌ها را از بین برده است.

طالبان پس از گفتگوهای طولانی با نمایندگان سازمان ملل برای شرکت در نشست دوحه ابراز آمادگی کردند.

در همین حال، نماینده دبیرکل سازمان ملل گفته که فرمت جدید تنها راه پیش رو بوده است. به گفته او، این آخرین نشست دوحه نیست و روند گفتگوها ادامه خواهد یافت.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که نمایندگان کشورهای شماری از کشورهای غربی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان بر مشارکت زنان و فعالان جامعه مدنی در نشست سوم دوحه تأکید کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟