طالبان دستور «اعدام و قصاص» ۱۱۰۰ زندانی را صادر کرده‌اند

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 193326

مقام‌های اداره تنظیم امور زندان‌های طالبان اعلام کردند که از ۲۳ هزار زندانی در زندان‌های این گروه برای ۱۱ هزار تن آنان احکام اعدام، قصاص، قطع عضو دیگر مجازات مورد نظر طالبان صادر شده‌است. به گفته او، از این جمله برای ۷۰۰ زندانی حکم اعدام و برای ۴۰۰ تن دیگر، حکم قصاص صادر شده‌است.

حبیب‌الله بدر؛ معاون این اداره امروز پنجشنبه، ۱۵ سنبله در گفتگوی آنلاین با تلویزیون خصوصی «آمو» که از خارج کشور پخش می‌شود، تایید کرد که دادگاه‌های طالبان برای حدود ۷۰۰ زندانی حکم اعدام و برای ۴۰۰ تن دیگر، حکم قصاص صادر شده‌است.

بر بنیاد آماری که او ارایه کرده، هزار تا هزار و پنج‌صد زندانی متهم به سرقت و آدم‌ربایی محکوم به «قطع دست» شده‌اند.

او درباره شمار زندانیان محکوم به‌ سنگ‌سار چیزی نگفت. او گفت که اجرای حکم قطع اعضای زندانیان «مطابق شریعت» عملی می‌شود.

این مقام اداره تنظیم امور زندان‌های طالبان همچنین گفت که برای ۱۲ هزار زندانی هنوز حکم صادر نشده‌است. او همچنین گفت که یک هزار زن نیز در زندان‌های طالبان زندانی اند؛ اما نگفت که آیا آنان نیز به «مجازات‌های مورد نظر این گروه» محکوم شده‌اند یا خیر.

آقای بدر در بخش دیگری از سخنانش گفت که سه‌شهروند امریکایی زندانی در نزد طالبان در زندان‌های وابسته به این اداره نیستند، اما تایید کرد که ۱۵۰ شهروند خارجی در زندان‌های تحت اثر این اداره زندانی اند.

طالبان تا کنون از اعدام و قصاص چندین متهم در ولایات مختلف افغانستان خبر داده‌اند و نیز چند ماه پیش از اجرای اولین حکم «قطع دست» یک تن در پنجشیر خبر دادند. همچنین گزارش شده که این گروه قصد دارند یک زن را در ولایت بلخ در محضر عام سنگسار کنند.

نهادهای حقوق بشری اجرای این مجازات‌ها برای متهمان را نقض حقوق بشر خوانده‌اند و گفته‌اند که قوانین سختگیرانه دهه ۹۰ میلادی که این گروه در آن زمان در افغانستان حاکمیت داشتند، برگشته‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟