طالبان: خدمات قنسولی با رسمیت‌شناسی ربطی ندارد و در حال گفتگو با کشورها هستیم

  • انتشار: ۷ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 195808

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که ارایه خدمات قنسولی با به رسمیت شناختن رژیم این گروه ربطی ندارد. این وزارت تاکید کرده که در تلاش است تا از مجراهای دیپلماتیک با کشورهای غربی، خدمات قنسولی را برای شهروندان افغانستان در کشورهای غربی فراهم کند.

این وزارت امروز شنبه، ۷ میزان در بیانیه‌ای گفته‌است که ارتباط دادن امور قونسلی با امور سیاسی نه تنها مشکل ایجاد می‌کند بلکه حقوق شهروندان را نقض می‌کند. این در حالی است که سفارت افغانستان در لندن روز پنجشنبه از سوی دولت بریتانیا بسته شد و سفیر دولت سابق افغانستان بریتانیا را ترک کرد.

وزارت خارجه طالبان مدعی شده که در تلاش است تا از مجراهای دیپلماتیک با کشورهای غربی خدمات قونسلی را برای شهروندان مقیم خارج فراهم سازند. در بیانیه با اشاره به کنوانسیون ویانا تاکیدشده که «خدمات قونسلی با به رسمیت شناختن رسمی» ارتباطی ندارد.

وزارت خارجه طالبان پیشتر اعلام کرده بود که اسناد ۱۵ نمایندگی سیاسی و قنسولی را در کشورهای غربی عمدتاً اروپایی و امریکایی معتبر نمی‌داند. به دنبال آن سفارت افغانستان در بریتانیا و دنمارک اعلام کردند که خدمات شان را متوقف می‌کنند.

بر بنیاد اعلام این دو سفارت، فعالیت آن‌ها به درخواست کشور میزبان تعلیق شده بود. سفارت افغانستان در بریتانیا روز پنجشنبه هفته گذشته بسته شد؛ اما سخنگوی دفتر امور خارجه، مشترک‌المنافع و توسعه بریتانیا اعلام کرد که بسته شدن سفارت به دلیل فشار دولت بریتانیا نبوده است.

سخنگوی این نهاد گفته است: «این تصمیم توسط دولت بریتانیا اتخاذ نشده است.»

او افزوده که سفارت افغانستان در لندن تصمیم بسته شدن این سفارت و برکناری کارکنان آن را گرفته است. این وزارت همچنین، بر تداوم حمایت بریتانیا از مردم افغانستان، از جمله ارائه کمک‌های بشردوستانه، تأکید کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟