طالبان: حقوق بشر در افغانستان «محفوظ» است

  • انتشار: ۵ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 195608

پس از متهم شدن طالبان از سوی چند کشور به نقض حقوق بشر در افغانستان، این گروه در واکنش ادعا کرده که «حقوق بشر در افغانستان محفوظ می‌باشد و با هیچ‌کس برخورد تبعیضی صورت نمی‌گیرد».

طالبان امروز پنج‌شنبه، ۵ میزان در واکنش به هشدار چهار کشور جهان به این گروه در مورد اعمال تبعیض جنسیتی در افغانستان، ادعا کردند که متهم کردن آنان به «نقض حقوق بشر و تبعیض جنسیتی از طرف بعضی کشورها به‌جا نیست».

حمدالله فطرت؛ معاون سخنگوی طالبان در ایکس گفته است که «حقوق بشر در افغانستان محفوظ می‌باشد و با هیچ‌کس برخورد تبعیضی صورت نمی‌گیرد».

او افزوده: «متأسفانه تلاش‌ها جریان دارد که به اساس معلومات نادرست از طرف چند تا خانم‌ها، علیه افغانستان پروپاگندا صورت بگیرد و وضعیت نادرست جلوه داده شود.»

روز گذشته کانادا، آلمان، استرالیا و هالند با نشر یک بیانیه‌ مشترک به طالبان هشدار داده‌اند که در صورت عدم توقف تبعیض جنسیتی علیه زنان، از این گروه به دادگاه بین‌المللی دادگستری به‌دلیل نقض کنوانسیون منع تمام اشکال تبعیض علیه زنان شکایت خواهند کرد.

طالبان تا پیش از نشست استماعیه‌ دادگاه بین‌المللی دادگستری و احتمالا پیشنهاد اقدامات موقت، شش ماه فرصت دارند که سیاست‌های خود علیه زنان را تغییر دهند.

وزرای خارجه‌ این کشورها که این بیانیه را صادر کرده‌اند، بر پاسخگوسازی طالبان تأکید کرده‌ و گفته‌اند که تا زمان تأمین عدالت و حقوق زنان، از پا نمی‌نشینند.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران را به‌شدت محدود و آنان را از حق کار و آموزش محروم کرده‌اند.

این گروه به‌تازگی قانون امر به معروف و نهی از منکر را نافذ اعلام کرده‌ است که براساس آن صدای زن «عورت» محسوب می‌شود و شنیده‌شدن آن در بیرون از خانه منع شده است‌.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟