سه فیلم از فیلم‌سازان افغانستانی در جشنواره فیلم «سماع» در سویدن جایزه گرفت

  • انتشار: ۳۰ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیفرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 199291

سه فیلم تهیه‌شده از سوی فیلم‌سازان افغانستانی از جمله «زیباترین پیراهن کابلی» از کاظم عجرم، «آخرین تولد» از نوید محمدی و «کودکی من، وطن من» از فل گرابسکی و شعیب شریفی برنده جایزه بخش افغانستان جشنواره فیلم «سماع» در سویدن شد.

پانزدهمین جشنواره فیلم سماع روزهای شنبه و یکشنبه، ۲۸ و ۲۹ میزان با اشتراک کارگردان‌هایی از افغانستان، ایران، تاجیکستان و برخی کشورهای دیگر در شهر استکهلم سویدن برگزار شد و در آن فیلم کوتاه «زیباترین پیراهن کابلی» به کارگردانی کاظم عجرم، کارگردان افغانستانی، تندیس بهترین فیلم کوتاه این جشنواره را از آن خود کرد.

این فیلم در ماه اگست ۲۰۲۳ ساخته شده و در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمده است.

فیلم دیگر به نام «آخرین تولد» از نوید محمدی؛ کارگردان افغانستانی هم جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره سماع را گرفته است. این فیلم به قدرت‌گیری دوباره طالبان در ماه اسد ۱۴۰۰ و تاثیرات آن بر زندگی یک خبرنگار زن و همسر و دوستانش می‌پردازد که در تلاش نجات یافتن از انتقام‌جویی و حاکمیت طالبان‌اند و سال گذشته اکران شد.

فیلم «کودکی من، وطن من: ۲۰ سال در افغانستان» از شعیب شریفی و فل گرابسکی نیز برنده جایزه بهترین مستند جشنواره سماع شده است.

در این فیلم به زندگی یک شهروند افغانستان از کودکی تا جوانی پرداخته شده و پیشتر برنده جایزه بهترین مستند فیلمبرداری بفتا؛ آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا، نیز شده بود.

فیلم «پژواک‌ها» از احمد ابراهیمی نیز در بخش افغانستان جشنواره فیلم سماع مورد تقدیر قرار گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟