سازمان همکاری‌های اسلامی خطاب به طالبان: آموزش وظیفه اسلامی زنان و مردان است

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 152123

پس از دیدار هیأت سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC)، با شماری از مقام‌های طالبان، این سازمان می‌گوید که آموزش وظیفه اسلامی برای زنان و مردان است.

سازمان‌ همکاری‌های اسلامی چهارشنبه‌شب، ۱۵ سنبله، در اعلامیه‌ای گفته که هیأت از این سازمان در چند روز گذشته با مولوی حبیب‌الله آغا، وزیر معارف طالبان و مولوی ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی این گروه در مورد آموزش و تحصیل دختران در افغانستان گفت‌وگو کرده است.

در اعلامیه این سازمان آمده است: «در این دیدارها، هر دو طرف تاکید کردند که تحصیل با اجماع همه علما یک واجب اسلامی برای زن و مرد است.»

طبق اعلامیه، طالبان به هیأت سازمان‌ همکاری‌های اسلامی گفتند که رژیم آنان در تلاش فراهم‌سازی نصاب درسی و فضای مصوون برای دختران است.

در این اعلامیه همچنان آمده است: «هیأت بر لزوم انجام تمام تلاش‌ها برای توانمندسازی پسران و دختران برای ثبت نام در تمام سطوح تحصیلی و تمام تخصص‌های مورد نیاز مردم افغانستان در این مرحله حساس از تاریخ تاکید کرد.»

در همین حال، طارق علی بخیت، نماینده دبیرکل سازمان همکاری‌ها اسلامی در امور افغانستان، روز چهارشنبه، ۱۵ سنبله، با مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، در کابل دیدار کرده است.

براساس اطلاعات آنان در مورد نتیجه سفر هیأت علمای سازمان همکاری‌ها اسلامی به افغانستان، مدارا در اسلام، آموزش دختران و کار زنان گفت‌وگو کرده‌اند.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، این گروه در نخست دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب ممنوع و سپس دروازه‌ دانشگاه‌ها را به‌روی آنان بستند.

به‌رغم خواست‌های مکرر نهادهای بین‌المللی مبنی بر بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران افغانستانی از طالبان، اما این گروه با گذشت بیش از دوسال از سلطه‌شان بر افغانستان، به این خواست‌ها تمکین نکردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟