زنان معترض: رییس یوناما به دنبال سفیدنمایی طالبان است

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 185469

پس از حمایت رزا اوتونبایوا از عدم حضور زنان در نشست دوحه، زنان معترض این دیپلمات سازمان ملل متحد را متهم به سفیدنمایی طالبان کردند.

شماری از زنان معترض روز یک‌شنبه، ۳ سرطان، در بیانیه‌ای اعلام کردند که حمایت رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان، از عدم حضور زنان در نشست سوم دوحه، خلاف قوانین بین‌المللی است.

این زنان، رزا را متهم به عادی‌سازی عملکردهای طالبان در افغانستان کرده و اظهارات او را «خیانت» به زنان و دختران افغانستان دانستند.

اوتونبایوا روز جمعه، ۱ سرطان، در نشست شورای امنیت سازمان ملل به خبرنگاران گفت که بدون حضور زنان افغانستان مطالبات آنان از سوی نماینده‌گان ویژه ۲۲ کشور برای افغانستان، در نشست سوم دوحه با طالبان مطرح خواهد شد.

زنان معترض تاکید کرده‌اند که با وجود نقض گسترده‌ای حقوق بشری زنان و دختران از سوی طالبان، برگزاری نشست سوم دوحه بدون حضور نماینده آنان، غیرقابل قبول است.

یکی از شرایط اشتراک طالبان در نشست سوم دوحه، عدم حضور نماینده‌گان زنان معترض افغانستان است.

گفتنی است که غیبت زنان افغانستان در نشست سوم دوحه با انتقاد شدید نهادهای حقوق بشری روبه‌رو شده است.

اگنس کالامارد، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل، نیز گفته است که اگر به بحران حقوق بشر در افغانستان به اندازه کافی رسیده‌گی نشود و زنان مدافع حقوق بشر و سایر ذی‌نفعان از جامعه مدنی افغانستان مشارکت نکنند، اعتبار این نشست از بین خواهد رفت.

پیش‌ از این، نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل، حذف زنان از اجندای نشست دوحه را ناامیدکننده عنوان کرده‌ بود.

با این حال، قرار است نشست سوم دوحه با اشتراک طالبان در آخر همین ماه میلادی در قطر برگزار شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟