زلزله در کابینه؛ اشرف‌غنی برای جنگ آماده می‌شود؟

  • انتشار: ۳۰ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 115215

ولسوالی‌ها یکی پس از دیگری سقوط می‌کند. سرعت، شماره و گستره‌ سقوط‌‌ها روز به روز افزایش می‌یابد و در این میان، هیچ مسئول و درجه‌دار امنیتی در پایتخت، حاضر نیست درباره این وضعیت بحرانی و هولناک، توضیح دهد. در چنین شرایطی وقوع یک زلزله در کابینه، شاید بزر‌گ‌ترین نیاز امروز افغانستان بود.

زلزله‌ای که سرانجام رخ داد و طی آن، بسم‌الله محمدی به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع ملی و عبدالستار میرزکوال به‌عنوان سرپرست جدید وزارت داخله به‌گونه رسمی معرفی و آغاز به کار کردند. همزمان ولی‌محمد احمدزی به حیث رییس ستاد ارتش، تعیین شده‌است.

بسم‌الله محمدی به جای اسدالله خالد، عبدالستار میرزکوال به‌جای حیات‌الله و ولی‌محمد احمدزی به جای یاسین ضیا تعیین شده‌اند.

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری روز شنبه، ۲۹ جوزا در مراسم معرفی این افراد گفت که هدف تغییرات در سکتور امنیتی، ایجاد یک تیم واحد برای دفاع از کشور است.

او گفت که بسم‌الله محمدی در شرایط حاضر مناسبت‌ترین گزینه برای وزارت دفاع است و از وی خواست که از اعتبار خود برای تغییر وضعیت استفاده کند. آقای محمدی پیش از این هم در سمت وزارت‌های دفاع و داخله کار کرده‌است.

تغییرات در وزارت‌های داخله و دفاع در حالی رخ می‌دهد که جنگ در کشور تشدید شده و طالبان مدعی هستند که بیش از ۴۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند.

بنابراین آیا این تغییرات به معنای آن است که اشرف‌غنی، خطر سقوط واقعی را درک کرده‌؟ آیا زنگ خطر برای ارگ هم به صدا درآمده؟ آیا رییس جمهوری مجبور شده برای تغییر وضعیت، بار دیگر به همان کسانی متوسل شود که پیش از این، عمیقا از آنان نفرت داشت؟ آیا هیچ راهی جز احیای دوباره مجاهدین و جبهه مقاومت شمال برای مهار طالبان نمانده‌است؟

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟