روسیه: با کمک قطر به توافق غلات با ترکیه دست یافتیم

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 152120

مقام‌ها در وزارت امور خارجه روسیه می‌گویند که مسکو به همکاری قطر به توافق اولیه بین این کشور و ترکیه برای صادرات یک میلیون تن غلات دست یافته است.

انترفاکس چهارشنبه‌شب، ۶ سپتامبر، به نقل از الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، گزارش داده که کشورش در همکاری با قطر در مورد تامین یک میلیون تن غلات به توافق اولیه دست یافته‌اند.

گروشکو گفته است: توافقات اولیه حاصل شده است و ما انتظار داریم در آینده نزدیک با همه طرف‌ها تماس‌هایی برای توسعه بخش‌های فنی تامین غلات داشته باشیم.»

وزارت خارجه روسیه این موضوع را چند روز پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور با رجب طیب اردوغان، همتای ترکی‌اش بیان کرده است.

با این حال، هیچ پیشرفتی در مورد تمدید توافق اعلام نشده است.

پیش از این رسانه‌های ترکیه و آلمان گزارش داده بودند که قطر می‌تواند نقش مهمی در تنظیم قرارداد جایگزین احتمالی داشته باشد.

رهبر روسیه هفته پیش تعهد کرد که یک میلیون تن غله به ترکیه برای ارسال بیشتر به فقیرترین کشورهای جهان ارایه می‌کند. وی همچنان به رهبران کشورهای افریقایی گفته بود که مسکو آماده است تا طی سه تا چهار ماه آینده غلات را به بورکینافاسو، زیمباوه، مالی، سومالیا، افریقای مرکزی و اریتره به‌گونه رایگان عرضه کند.

قرارداد صادرات غلات به‌منظور کاهش تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی به‌ویژه تامین غلات مورد نیاز شماری از کشورهای واردکننده با پیشنهاد انقره و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول امضا شد.

این توافق به‌دلیل عدم پابندی کشورهای غربی به مفاد آن از سوی مسکو تمدید نشد. ولادیمیر پوتین، کشورهای غربی را متهم کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد، غربی‌ها به مفاد این توافق عمل نکردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟