دو پژوهشگر عرصه هوش مصنوعی برنده جایزه نوبل فیزیک شدند

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 197316

جان جی. هاپفیلد؛ پژوهشگر دانشگاه پرینستون امریکا و جفری ای. هینتون؛ دانشمند بریتانیایی – کانادایی دانشگاه تورنتوی کانادا که هردو در زمینه شبکه‌های عصبی مصنوعی ابداعاتی داشتند، به صورت مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک امسال شدند.

آکادمی سلطنتی علوم سویدن امروز سه‌شنبه، ۸ اکتوبر جایزه نوبل سال ۲۰۲۴ در رشته فیزیک را به این دو دانشمند اهدا کرد.

اعضای کمیته نوبل گفته‌اند که این جایزه به پاس فعالیت‌ها و دستاوردهای این دو دانشمند در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری خودکار اعطا شده است.

هانس الگرن؛ دبیر آکادمی سلطنتی علوم سویدن، هنگام اعلام نام برندگان گفت که این جایزه «به خاطر اکتشافات و اختراعات بنیادین که امکان یادگیری ماشینی با شبکه‌های عصبی مصنوعی را می‌دهد» به آن‌ها اعطا می‌شود.

جوایز علمی نوبل معمولا به پژوهشگرانی با دستاوردهای ویژه و برجسته در رشته‌های طب، فیزیک و کیمیا داده می‌شود.

نام برندگان جوایز نوبل کیمیا، ادبیات، صلح و اقتصاد امسال به ترتیب در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و دوشنبه اعلام خواهد شد. در این میان تنها جایزه صلح در ناروی اعطا می‌شود و باقی جوایز را آکادمی سلطنتی علوم سویدن اهدا می‌کند.

ارزش مادی جایزه نوبل ۱۱ میلیون کرون سویدن (تقریبا معادل ۹۵۰ هزار یورو) است و فرد یا افراد برنده به جز این، در سطح جهانی نیز به اعتبار و شهرت بسیار بیشتری می‌رسند.

جایزه نوبل ۲۰۲۴ در رشته طب روز دوشنبه به دو دانشمند و پژوهشگر امریکایی در زمینه ژنتیک رسید. جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۳ به سه پژوهشگر در زمینه الکترون‌ها از امریکا، آلمان و سویدن داده شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟