دست‌کم ۱۸۰ عضو طالبان طی شش ماه گذشته کشته شده‌اند

  • انتشار: ۱۷ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 186585

دیدبان امنیت افغانستان در گزارشی رویدادهای امنیتی در افغانستان طی شش ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی را بررسی کرده که بر بنیاد این گزارش در این مدت دست ۲۱۷ تن از جمله ۱۸۰ عضو طالبان کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده است که در این مدت ۹۴ رویداد امنیتی در ۱۸ ولایت افغانستان ثبت شده و این رویدادها ۲۱۷ کشته و ۲۱۲ زخیم برجا گذاشته است. کابل با ۴۷ رویداد، هرات با ۱۱ رویداد، بغلان با ۹ رویداد و تخار با ۵ رویداد شاهد بیشترین رویدادهای امنیتی بوده‌اند.

دیدبان امنیت افغانستان همچنین گفته که بیشتر این حملات توسط جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود صورت گرفته است. به‌طوری که ۵۷ حمله توسط این گروه انجام شده است. سپس جبهه آزادی با ۱۹ حمله و گروه داعش با ۶ حمله در رتبه‌های بعدی قرار دارند و مسوولیت ۹ حمله را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.

دیدبان امنیت گفته که طی این مدت سه حمله توسط هواپیماهای بی سرنشین و عمدتا در نقاط هم مرز با پاکستان صورت گرفته که اعضای گروه تحریک طالبان پاکستانی هدف این حملات بوده‌اند.

در مورد میزان تلفات وارد شده برآساس آمار این نهاد، طالبان بیشترین تلفات را داشته و ۱۸۰ کشته و ۱۶۸ زخمی از اعضای این گروه بوده است. بعداز آن غیرنظامیان و شهروندان عادی بیشترین میزان تلفات را با ۱۸ کشته و ۱۱ زخمی داشته‌اند.

تروریستان خارجی با ۱۶ کشته و ۱۱ زخمی و شهروندان کشورهای خارجی با ۳ کشته و ۴ زخمی در جایگاه بعدی قرار دارند.

دیدبان امنیت افغانستان می‌گوید که تمرکز حملات جبهه‌های ضدطالبان در پایتخت، ولایت‌های شمالی با تمرکز بغلان، شمال شرق با تمرکز تخار و غرب در هرات است.

ولایت‌های مرکزی افغانستان جز حمله داعش بر گردشگران خارجی در بامیان و ولایت‌های جنوب و شمال غرب در جریان سه ماه دوم سال جاری شاهد هیچ حادثه امنیتی نبوده است.

در نهایت این تحقیق در مورد فعالیت داعش در این بازه زمانی می‌افزاید که داعش نیز موفق به راه‌اندازی حملات برعلیه شهروندان افغانستان، خارجی ها و طالبان در کابل، قندهار، بامیان، هرات و بدخشان شده است. همچنین این گروه برای اولین بار در بامیان حمله تروریستی انجام دادند.

گزارش از این آمار تلفات طالبان و غیر نظامیان در حالی منتشر می‌شود که این گروه پس از تسلط بر افغانستان همواره ادعا کرده‌اند که امنیت سراسری را در افغانستان تامین کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟