درانی: طالبان پاکستانی با جواز رسمی حمل سلاح، آزادانه در افغانستان گشت‌وگذار می‌کنند

  • انتشار: ۲۲ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 198018

آصف درانی؛ نماینده ویژه پیشین پاکستان برای افغانستان می‌گوید که طالبان برای اعضای تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان جواز حمل سلاح توزیع کرده‌اند و در حالی که شهروندان افغانستان حق حمل سلاح را ندارند، طالبان پاکستانی به صورت آزادنه و مسلح در این کشور گشت‌وگذار می‌کنند.

آقای درانی این سخنان را در نشستی در اسلام‌آباد بیان کرده و افزوده که داعش نیز به صورت فعالانه در افغانستان مستقر است و حملاتی در خارج از مرزهای این کشور سازماندهی می‌کند. او گفته‌است: «با این همه طالبان حاکم بر افغانستان فکر می‌کنند که خود در امنیت به سرمیبرند و در کابل و اطراف آن امنیت تامین است».

نماینده ویژه پیشین پاکستان برای افغانستان در ادامه سخنانش گفته که حکومت طالبان در افغانستان در حالت انکار قرار دارد. او افزوده که طالبان برای اعضای تحریک طالبان سهولت‌های زیادی فراهم کرده‌اند که «به گونه مثال، شهروندان افغانستان نمی‌توانند جنگ افزار حمل کنند، اما شبه نظامیان تی‌تی‌پی جنگ افزار حمل می‌کنند، برای آنان جواز رسمی صادر می‌شود».

به گفته او، افغانستان به امنیت نرسیده و چالش چند دهه‌ای آن هنوز حل نشده بلکه با آمدن طالبان تنها چهره‌ها تغییر کرده است. منطقه و جهان افغانستان زیر اداره طالبان را مرکز فعالیت گروه‌های هراس‌افکن می‌بینند و پیکار با آن، یک بخشی از فارمت‌های منطقه‌ای و جهانی ا‌ست.

آصف درانی تاکید کرده که یا طالبان گروه‌های تروریستی از جمله داعش، تی‌تی‌پی، گروه اسلامی ترکستان و جنبش اسلامی ازبکستان را از بین ببرند و یا هم پیشنهاد همکاری کشورهای همسایه را بپذیرند.

طالبان پیشنهاد همکاری برای مهار تروریزم را بپذیرند

آصف درانی در بخشی دیگر از سخنانش گفته‌است که طالبان اگر نمی‌توانند با گروه‌های تروریستی مقابله کنند، باید پیشنهاد همکاری کشورهای همسایه در این زمینه را بپذیرند.

او افزوده‌است: «در آنجا داعش شاخه خراسان که یک گروه فرا ملیتی است، حضور دارند. حمله‌هایی در پاکستان هم انجام داده، در ایران و روسیه نیز حمله کرده و در ازبکستان و تاجیکستان هم انجام داده است. این حکومت موقت افغانستان که هست، اگر نمی‌تواند در برابر آن اقدامی انجام بدهد، پیشنهاد همکاری کشورهای همسایه را باید قبول کند».

با آن که گزارش‌های سازمان ملل و کشورهای همسایه افغانستان از حضور گسترده گروه‌های تروریستی از جمله داعش، القاعده، تحریک طالبان پاکستانی، ترکستان شرقی و دیگر گروه‌ها در افغانستان پرده برداشته‌است؛ اما طالبان با رد این گزارش‌ها می‌گویند که این گروه‌ها در افغانستان حضور ندارد.

اخیراً سخنگوی طالبان گفته‌است که داعش در ایالت بلوچستان پاکستان پایگاه‌های آموزشی دارد و رهبری داعش نیز با حاکمیت این گروه از افغانستان به پاکستان انتقال کرده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟