تنها ۳ وزارت طالبان دستور هبت‌الله آخندزاده مبنی بر عدم نشر تصویر را عملی کرده‌اند

  • انتشار: ۲ عقرب ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2مطبوعات
  • شناسه مطلب: 199633

بررسی وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وزارت‌خانه‌ها و ادارات تحت کنترل طالبان نشان می‌دهد که از مجموع ۲۱ وزارت، دفاتر رییس‌الوزرای و معاونانش و چندین اداره مستقل این گروه، تنها سه وزارت‌خانه دستور هبت‌الله آخندزاده؛ رهبر طالبان مبنی بر عدم نشر تصاویر موجودات زنده را جدی گرفته‌اند و متباقی ادارات این گروه، تصاویر و ویدیوهای مقامات طالبان را منتشر می‌کنند.

این بررسی از سوی برخی رسانه‌ها صورت گرفته و طی آن وبسایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی ده‌ها وزارت و اداره طالبان بازبینی شده است که نشان می‌دهد تنها وزارت‌های امر به معروف، عدلیه و تحصیلات عالی طالبان در تبعیت از قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه، نشر تصاویر زنده‌جان را متوقف کرده‌اند.

بر اساس این بررسی، ۲۱ وزارت و سه معاونیت رییس‌الوزاری طالبان برخلاف تصمیم رهبرشان عکس و نوارتصویری جان‌داران را در صفحه‌های رسمی خود پخش کرده‌اند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان به رهبری ندا محمد ندیم، وزارت عدلیه طالبان به رهبری عبدالحکیم شرعی و وزارت امر به‌معروف و نهی از منکر طالبان به رهبری محمد خالد حنفی از یک ماه به این سو روند پخش عکس و تصویر جان‌داران را در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت رسمی متوقف کرده‌اند؛ هرچند وزارت امر به معروف که بیش از همه بر تطبیق این قانون تاکید دارد، تصویری از آقای حنفی را چند هفته پیش منتشر کرده‌است.

اما ۲۱ وزارت دیگر طالبان، از جمله وزارت های دفاع، داخله، مالیه، زراعت، مخابرات، کار امور اجتماعی، معارف، اقتصاد، مهاجرین و عودت کنندگان، صحت عامه، معادن و پترولیم، انرژی و آب، ترانسپورت و هوانوردی، شهرسازی و مسکن، سرحدات، اقوام و قبایل، شهدا و معلولین، اطلاعات و فرهنگ، و وزارت احیا و انکشاف دهات در ماه میزان تصویر جان‌داران را پخش کرده‌اند.

پیش از این منابع از اختلاف جدی میان رهبری و مقام‌های طالبان در کابل درباره پخش تصاویر در رسانه‌ها خبر داده بودند و گفته بودند که وزیران داخله و دفاع و معاونان رییس‌الوزاری طالبان با این تصمیم هبت‌الله آخندازاده مخالف اند.

قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان در اواخر ماه اسد امسال منتشر شد که این گروه بر بنیاد آن، نشر تصاویر زنده‌جان را به صورت کلی منع کرده‌اند. در همین راستا چندین رسانه تصویری در ولایات بسته شده و قرار است تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان که بزرگترین شبکه تلویزیونی دولتی افغانستان به شمار می‌رود، به زودی بسته شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟