برنامه جهانی غذا برای پیش‌بینی از سیل در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند

  • انتشار: ۱۴ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 196774

برنامه جهانی غذا «دبیلواف‌پی» اعلام کرده است که این نهاد در زمینه پیش‌بینی از سیل و تهیه مواد غذایی در مناطق «پرخطر» افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

این نهاد روز شنبه، ۱۴ میزان، با نشر بیانیه‌ای گفته که افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر از بحران‌های اقلیمی در سطح جهان است.

براساس بیانیه، سیستم هشدار زودهنگام برنامه جهانی غذا پیش‌بینی می‌کند که سیل در کجا رخ می‌دهد و کدام مناطق بیش‌تر در معرض خطر است.

طبق بیانیه، عوامل در نظر گرفته شده شامل بارنده‌گی، درجه حرات و ذوب برف، جریان آب در پایین دست و اشباع رودخانه‌ها و حوضه‌ها بوده است.

بربنیاد یافته‌های دلبیواف‌پی، باران‌ها در بخش وسیعی از افغانستان، به‌ویژه شمال کشور که یکی مناطق مهم تولید غله است در زمستان سال جاری خورشیدی کمتر از حد متوسط خواهد بود.

گابریلا لوز، یکی از اعضای تیم هشدار اولیه و پیش‌گیری از قحطی این نهاد در کشور گفته است: «ما پیش‌بینی کرده‌ایم که در نیم‌کره شمالی زمستان امسال ادامه خواهد داشت، به این معنا که باران و برف کمتر از حد متوسط در افغانستان خواهد بود.»

در بیانیه آمده است که دو سال پیش، تیم هشدار زودهنگام برنامه جهانی غذا در افغانستان یک برنامه آزمایشی را برای شناسایی گرسنه‌گی راه اندازی کرده بود.

این پروژه آزمایشی به کمک مالی دولت فرانسه و اتحادیه اروپا راه‌اندازی شده بود.

به باور دبلیواف‌پی، چنین ارزیابی‌هایی به این نهاد فرصت می‌دهد تا حدود سه ماه پیش به مناطق پرخطر کشور کمک‌های اضطراری فراهم کند.

این نهاد بین‌المللی همچنان تأکید کرده است که هنوز ۱۲.۴ میلیون تن در کشور با گرسنه‌گی روبه‌رو هستند.

لوز تصریح کرده است: «ما نحوه تغییر دسترسی به غذا در بازار، نحوه دسترسی به غذا برای خانواده‌ها و آن‌چه خانواده‌ها می‌خورند و چگونه با چالش‌ها کنار می‌آیند را پیگیری می‌کنیم.»

به گفته برنامه جهانی غذا، به دلیل کمبود بودجه طی سال ۲۰۲۴ هر ماه حدود ۱۱ میلیون نیازمند در کشور از دریافت کمک‌ محروم شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟