بازگشت به تنظیمات اصلی

  • انتشار: ۲۴ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 198430

قانون ممنوعیت استفاده از تصویر موجودات زنده در رسانه ها، نمونه ای کوچک از بازگشت طالبان به تنظیمات اصلی این گروه است. همان تنظیماتی که در ابتدای شکل گیری این گروه در دهه هفتاد شمسی وجود داشت.

اما بازگشت طالبان به تنظیمات اصلی، این بار، عوارضی بیشتر از آن چیزی خواهد داشت که در دهه هفتاد از این گروه شاهد بودیم.

حکومت سلفی تک قومی، استفاده از خشونت و سرکوب، تلاش برای تغییر بافت جمعیتی، حمایت از گروه‌های تروریستی جدایی طلب کشورهای همسایه، توسعه‌ی ارتباط با القاعده و داعش و دهها مورد دیگر، بخشی از ویژگیهای امروز گروه طالبان است.

بر خلاف طالبان اول (طالبان دهه هفتاد شمسی)، طالبان امروز هم داعیه جهان وطنی دارند و به خارج از جغرافیای افغانستان چشم دوخته اند (بیعت گروه‌های سلفی تروریستی در آفریقا و سایر مناطق با ملاهبهالله، گواه خوبی برای این ادعاست) و هم هشیار تر شده و پولیتیک را به خوبی فراگرفته اند و در عین حال، در بازی های استخباراتی هم مهارت ویژه ای یافته اند.

در سه سال گذشته‌، تلاش زیادی شد تا با کمک رسانه، یک چهره روتوش شده و غیر واقعی از طالبان به دنیا نشان داده شود، اما اکنون که این گروه، سلطه خود بر جغرافیا را به مدد حمایت های مداوم مالی و سیاسی آمریکا و نیز در اختیار گرفتن میلیارد ها دلار تجهیزات نظامی، تثبیت نموده، این گروه، دیگر نیازی به داشتن نقاب بر چهره خود نمی‌بیند و رفته رفته، چهره واقعی خود را نشان میدهد.

علی الظاهر، اکنون که طالبان در سیاست داخلی خود، نیازی به تظاهر در زمینه حقوق اقوام و مذاهب نمی‌بیند، در سیاست خارجی هم دوران نرمش نشان دادن طالبان به همسایگان به پایان رسیده و اگر خبری از حمایت علنی و رسمی طالبان از گروههای جدایی طلب تروریست در کشورهای همسایه منتشر شد، نباید چندان متعجب شد.

بازگشت طالبان به تنظیمات اصلی، آینده ای تاریک و پر رنج را برای افغانستان و منطقه نوید می‌دهد.

باید کمابیش منتظر نتیجه نبردها در غرب آسیا و اوکراین بمانیم تا نوبت به ایفای نقش طالبان برسد و نوع بازی آینده این گروه استخباراتی، به وضوح روشن شود.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟