ایران: سالانه ۱۰ میلیارد دالر خرج ۶ میلیون مهاجر افغانستانی می‌کنیم

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 194649

امیر سعید ایروانی؛ نماینده ایران در شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی وضعیت افغانستان برگزار شده، اعلام کرد که کشورش میزبان بیش از شش میلیون مهاجر افغانستانی است و ادعا کرد که هزینه سالانه این تعداد مهاجر، بیش از ۱۰ میلیارد دالر می‌شود.

او در این نشست که دیروز چهارشنبه، ۲۸ سنبله برگزار شد، انتقاد کرد که جامعه بین‌المللی نسبت به مساله فوری مهاجران افغانستانی بی‌توجه بوده است. او تاکید کرد که «خروج غیر مسوولانه» امریکا در سال ۲۰۲۱ از افغانستان ورود مهاجران غیر قانونی به ایران را تشدید کرده‌است.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: «جامعه بین‌المللی باید حمایت کافی و پایدار را از کشورهایی مانند ایران و پاکستان که با چالش‌های مداوم در افغانستان مواجه هستند، فراهم کند».

او در بخش دیگر سخنانش در این نشست گفت که ایران نگران تهدید فزاینده‌ای است که از سوی داعش خراسان ایجاد شده و افزود که این گروه همچنان به انجام حملات و گسترش تبلیغات خود ادامه می‌دهد. وی این روند را برای امنیت منطقه خطرناک خواند.

این مقام ایرانی اقدامات محدودکننده طالبان علیه دختران، زنان و اقلیت‌های قومی، به‌ویژه در دسترسی به آموزش و محدودیت‌های حقوق سیاسی و اجتماعی از سوی طالبان را نگران کننده خواند و از طالبان خواست که این محدودیت‌ها را لغو کنند.

او در عین حالی که از رویکرد طالبان در برابر زنان انتقاد کرد، خواستار آزادسازی دارایی‌های مسدودشده افغانستان از سوی کشورهای غربی به ویژه امریکا شد و گفت که تحریم‌ها نباید مانع تلاش‌ها برای احیای اقتصاد افغانستان شود.

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان دیروز در نیویارک آغاز شد و در آن رییس یوناما، نماینده‌های کشورها در سازمان ملل صحبت کردند. اکثریت این کشورها در این نشست محدودیت‌های طالبان بر زنان و نقض حقوق بشر از سوی این گروه را محکوم کردند.

آنان همچنین از رشد و افزایش تهدیدهای تروریستی ناشی از افغانستان به سراسر منطقه و کشورهای ابراز نگرانی کردند و گفتند که داعش،‌ القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور تحت کنترل طالبان پایگاه دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟