امریکا هویت شهروندان زندانی‌اش نزد طالبان را افشا کرد

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 187195

مقام‌های وزارت خارجه امریکا با تایید زندانی بودن سه شهروند این کشور نزد طالبان، هویت آن‌ها را افشا کرده‌اند. بر اساس اظهارات این مقامات، جورج گلزمن، محمود حبیبی و رایان کوربت در بازداشت طالبان به‌سر می‌برند.

یکی از سخنگوی وزارت خارجه امریکا نام‌های این افراد را به روزنامه واشنگتن اگزمینر گفته است. این روزنامه امروز شنبه، ۲۳ سرطان گزارش داده که شهروندان امریکایی در بند طالبان به وکیل مدافع دسترسی ندارند، اتهام‌های آنها مشخص نیست و آنها تماس محدود با خانواده‌های خود دارند و در شرایط نامناسب در زندان طالبان نگهداری می‌شوند.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان اخیرا پس از سومین نشست دوحه در کابل گفت یک مرد و یک زن امریکایی در زندان این گروه هستند و با نمایندگان امریکا درباره تبادله زندانیان گفتگو کرده است. او افزود که طالبان شهروندان امریکایی را در بدل رهایی نیروهایش از زندان گوانتانامو آزاد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره پیشنهاد طالبان مبنی بر مبادله زندانیان، پاسخی ارایه نکرد، اما بر آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها تاکید کرده است.

واشنگتن اگزمینر می‌گوید افشای نام‌های اسیران امریکایی در نزد طالبان احتمالا نخستین نشانه‌ای از بازی دشوار ایالات متحده با رژیم طالبان است.

رایان کوربت در جولای ۲۰۲۲ در سفری به افغانستان از سوی طالبان بازداشت شد. کوربت اکنون در یک سلول زیرزمینی در شرایط نامناسب به‌سر می‌برد و بارها گزارش‌های درباره وخامت وضعیت صحی او به نشر رسیده است.

محمود حبیبی، افغان‌الاصل امریکایی، رییس پیشین اداره هوانوردی ملکی افغانستان، نیز در ۱۰ آگست ۲۰۲۲ با ۲۹ کارمند دیگر شرکت «ای‌آر‌اکس کمیونکیشن» بازداشت شد. به گفته خانواده حبیبی، او یک روز پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر پیشین القاعده، در شیرپور کابل بازداشت شد.

طالبان این شرکت را متهم کرده‌اند که به هدف قرار دادن ایمن‌الظواهری دست داشته است؛ اما درباره بازداشت حبیبی چیزی نگفته‌اند.

جورج گلزمن، سومین شهروند امریکایی است که در ۵ دسامبر ۲۰۲۲ از سوی طالبان بازداشت شد. براساس گزارش‌ها وضعیت صحی او در زندان طالبان وخیم است و او نیاز به مراقبت فوری دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟