اعضای گروه ۷ خواستار حضور زنان و جامعه مدنی در نشست دوحه شدند

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185642

کشورهای عضو گروه هفت در یک نامه مشترک به سازمان ملل از این سازمان خواسته‌اند که زنان و جامعه مدنی افغانستان را نیز در سومین نشست دوحه که تا ۶ روز دیگر برگزار می‌شود، شامل سازد.

منابع امروز دوشنبه، ۴ سرطان به رسانه‌ها گفتند که اعضای گروه هفت (G7) در یک نامه مشترک امضا کرده و آن را به ملل متحد فرستاده‌اند. در این نامه از سازمان ملل خواسته شده که جامعه مدنی و زنان را باید در گفتگوهای دوحه شریک سازد.

در این نامه همچنان سرنوشت فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان نیز مطرح شده و در این مورد از سازمان ملل متحد وضاحت خواسته شده‌است.

گروه هفت متشکل از کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا و ایالات متحده امریکا به اضافه اتحادیه اروپا است.

در این نامه همچنین آجندای نشست زیر پرسش برده شده و اعضای گروه هفت گفته‌اند که این آجندا «کاملا به میل طالبان است» و بحث حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها در آن شامل نیست.

منابع گفته‌اند سازمان ملل تحت تاثیر همین نامه گام‌هایی برداشته است که شامل برگزاری یک نشست از راه دور و یک نشست در روز دوم جولای همراه با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان است.

کشورهای عضو گروه هفت تا کنون به گونه رسمی درباره ارسال چنین نامه به سازمان ملل چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که اقدام سازمان ملل برای حذف جامعه مدنی و زنان از فهرست شرکت کنندگان نشست دوحه و نیز دعوت از طالبان در این نشست با واکنش‌هایی از سوی فعالان حقوق بشر روبه‌رو شده‌است. با این حال سازمان ملل از این تصمیم خود دفاع کرده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟