آغاز پروژه تولید برق آفتابی در سروبی کابل

  • انتشار: ۱۷ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 197264

شرکت برق افغانستان که تحت کنترل طالبان است اعلام کرده کار ساخت پروژه تولید ۲۲.۷۵ میگاوات برق آفتابی در سروبی کابل آغاز شده است.

شرکت برق افغانستان که تحت کنترل طالبان است امروز سه‌شنبه، ۱۷ میزان اعلام کرده که کار ساخت پروژه تولید ۲۲.۷۵ میگاوات برق آفتابی در سروبی کابل آغاز شده است.

طالبان گفته که شرکت‌های ۷۷ ترکیه و «سولرستان افغانستان» در این پروژه ۱۸ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

دفتر مطبوعاتی معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان نیز در بیانیه‌ای گفته که در مراسم گشایش این پروژه سفیر ترکیه، رییس شرکت برق، نمایندگان سکتور خصوصی و برخی از اعضای کابینه طالبان حضور داشته‌اند.

عبدالغنی برادر در مراسم گشایش این پروژه گفت که پروژه‌های تولید برق آفتابی می‌تواند به تدریج وابستگی افغانستان به برق وارداتی را کاهش دهد و نیازمندی به انرژی را از منابع داخلی تامین کند.

طالبان واضح نکرده است که این پروژه چه زمانی به بهره‌برداری سپرده می‌شود.

طالبان در حالی از تولید برق خورشیدی خبر داده‌اند که پیش از این، منابع پیشتر گفتند که مقام‌های ریاست برشنای طالبان ۸۲ ترانسفر برق را در بدل رشوت برای شرکت‌های تولیدی و تجاری نصب کرده‌اند.

منابع از ریاست برق طالبان خاطرنشان کردند که شهروندان کابل برق کافی ندارند، اما طالبان برق وارداتی را در اختیار کارخانه‌های تولیدی و بلند منزل‌ها قرار داده‌اند.

به گفته این منابع، در حال حاضر شهروندان کابل در یک شبانه‌روز از ۴ تا ۶ ساعت برق دارند.

افغانستان ۸۰ درصد برق خود را از کشورهای خارجی خریداری می‌کند و سالانه ۲۲۰ تا ۲۸۰ میلیون دالر برای خرید برق کشورهای همسایه هزینه می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟