گزارش اندیشکده آمریکایی: ترکیه بعد از چین و آمریکا به بزرگترین صادرکننده پهپاد در جهان تبدیل شده است

  • انتشار: ۲۷ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 194515

گزارش یک اندیشکده آمریکایی حاکی از آن است که ترکیه با سبقت از چین و ایالات متحده، به بزرگ ترین صادرکننده هواپیماهای بدون سرنشین در جهان تبدیل شده است.

بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA) بعد از ظهر امروز (سه شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که مرکز امنیت جدید آمریکا (CNAS) در شهر واشنگتن، پایتخت این کشور، در گزارشی ضمن اعلام این که ترکیه از چین و ایالات متحده پیشی گرفته و به بزرگ ترین صادرکننده پهپادهای شناسایی و مسلح در جهان تبدیل شده، موقعیت این کشور در صنعت هواپیماهای بدون سرنشین طی سال های اخیر را مورد ستایش قرار داد.

این اندیشکده آمریکایی در گزارش خود در همین رابطه همچنین خاطر نشان ساخته که اقدام ترکیه، چین و ایران برای تولید پهپادهای ارزان قیمت، به انحصار ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در بازار جهانی هواپیماهای بدون سرنشین پایان داده است.

در ادامه این گزارش آمده که ترکیه از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون به همراه چین و آمریکا به ۴۰ کشور جهان هواپیمای بدون سرنشین نظامی صادر کردند در حالی که سهم این کشور از مجموع صادرات به کشورهای مذکور ۶۵ درصد بوده است.

بنا بر اعلام مرکز امنیت جدید آمریکا، شش کشور دیگر که اسامی آنها ذکر نشده، در سال ۲۰۲۲ میلادی از ترکیه هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و نظامی خریداری کردند که همه آنها ساخت شرکت «بایکار» این کشور بوده است.

این اندیشکده در ادامه تاکید کرده که ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی به بزرگ ترین صادرکننده پهپاد در جهان تبدیل شده و برای دستیابی به این جایگاه نیز، از چین که در سال ۲۰۱۴ به اوج خود در این زمینه رسیده بود، پیشی گرفته است.

در این گزارش همچنین شاخص ترین عوامل درخشش هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه، عملکرد خوب آنها به ویژه در نبرد در لیبی، منطقه مورد مناقشه «قره باغ» و اوکراین و بازتاب مثبت این عملکرد در رسانه های مختلف عنوان شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟