دیده‌بان امنیت افغانستان: طی ربع دوم سال روان میلادی ۹۴ رویداد امنیتی در ۱۸ ولایت کشور ثبت شده است

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 1
  • شناسه مطلب: 186692

تیم تحلیل و نظارت دیده‌بان امنیت افغانستان گفته که طی ربع دوم سال روان میلادی ۹۴ رویداد امنیتی در ۱۸ ولایت کشور ثبت شده است.

تیم تحلیل و نظارت دیده‌بان امنیت افغانستان روز یک‌شنبه، ۱۷ سرطان، با نشر گزارشی نوشته است که در این مدت ۲۱۷ تن در نتیجه این رویدادهای امنیتی کشته و ۲۱۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش، در کابل ۴۷، هرات ۱۱، بغلان نُه و تخار پنج رویداد امنیتی ثبت شده است.

در گزارش آمده است: «عامل بیش‌ترین حملات ضد طالبان به ترتیب جبهه مقاومت ملی با ۵۷ حمله، جبهه آزادی با ۱۹ حمله و گروه داعش شش با حمله بوده‌اند و این در حالی است که نُه مورد نیز حملات ناشناخته (بدون پذیرفتن مسوولیت) به ثبت رسیده است.»

به گفته این نهاد، سه مورد دیگر این حملات توسط هواپیماهای بدون‌سرنشین عمدتاً در نقاط هم‌سرحد با پاکستان صورت گرفته است که تلفات آن را اعضای گروه تی‌تی‌‌پی تشکیل می‌دهند.

از جانبی، در این گزارش نوشته شده است: «بیش‌ترین تلفات در این ربع به ترتیب به گروه طالبان با ۱۸۰ کشته و ۱۶۸ زخمی، مردم ملکی با ۱۸ کشته و ۲۹ زخمی، تروریستان خارجی با ۱۶ کشته و ۱۱ زخمی (عمدتا تحریک طالبان پاکستان) و اتباع خارجی با سه کشته و چهار زخمی متعلق‌اند.»

این در حالی است که در ۱ سرطان سال روان نیز هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) گزارش فصلی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، برای شورای امنیت را نشر کرد که نشان‌دهنده افزایش ‌ناامنی‌ها و اختلاف میان مقام‌های طالبان بود.

طبق آن گزارش، رویدادهای امنیتی در افغانستان از ۱ فبروری تا ۱۳ می، ۵۵ درصد نسبت به زمان مشابه در ۲۰۲۳ افزایش یافته است که بیش‌تر این حملات را جبهه‌های آزادی و مقاومت ملی انجام داده‌اند.

به دنبال آن، عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان این گزارش را «به دور از واقعیت» خواند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟