ای‌دبلیو‌سی خواستار لغو ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان شد

  • انتشار: ۲۷ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 153384

هم‌زمان با دو ساله‌گی محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان از آموزش، نهاد جهانی تحت نام آموزش منتظر نمی‌ماند (EWC)، خواستار لغو فوری ممنوعیت آموزش دختران در کشور شده است.

ای‌دلبو‌سی، روز دوشنبه، ۲۷ سنبله، در اعلامیه‌ای گفته است که جهان باید برای دسترسی دختران افغانستانی به آموزش اقدام فوری کند.

این نهاد بین‌اللملی می‌گوید که محرومیت از آموزش و تحصیل دختران نقض حقوق جهانی بشر است.

اعلامیه تصریح کرده است: «در مجموع ۸۰ درصد از دختران افغانستانی در سن مکتب در حال حاضر از آموزش بازماندند. ۲.۵ میلیون دختر از حق آموزش خود محروم هستند و این حق ذاتی انسانی آنها.»

ای‌دبلیو‌سی، از طالبان می‌خواهد تا هرچه زودتر زمینه آموزش دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان را فراهم کنند.

در این اعلامیه همچنان آمده است که این نهاد بین‌المللی، در کنار دختران افغانستانی که برای دسترسی به حق آموزش صدا بلند می‌کنند، ایستاده است.

به گفته ای‌دبلیو‌سی، این نهاد در همکاری با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در بخش آموزش و برخی نهادهای دیگر مدافع حقوق آموزش، کارزار جهانی را به‌هدف رساندن صدای دختران افغانستانی محروم از آموزش راه‌اندازی کرده است.

در اعلامیه همچنان آمده است: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که از طریق آموزش، هر دختر در افغانستان بتواند از تاریکی‌ها بیرون بیاید تا بتواند به آینده‌ای روشن‌تر که هر افغانستانی شایسته آن است، کمک کند.»

افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران در آن از حق آموزش محروم هستند.

طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب ممنوع کردند. در کنار این سال گذشته حق تحصیل نیز از زنان و دختران افغانستانی از سوی این گروه گرفته شد.

با گذشت دو سال از ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان از سوی طالبان، اما این گروه می‌گوید که این ممنوعیت دایمی نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟