۵ میلیون کودک بر اثر جنگ در سودان آواره و دچار سوء تغذیه شدید هستند

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 198770

جنگ در سودان منجر به بزرگترین بحران آوارگی برای کودکان در جهان شده به طوری که طی این جنگ که از ۱۸ ماه پیش آغاز شده است، حدود پنج میلیون کودک سودانی به همراه خانواده خود ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند و علاوه بر این، هزاران کودک جان خود را از دست داده و آینده‌ای مبهم و تیره در انتظار نجات یافتگان است.

به نقل از العربی الجدید، قحطی در بخش‌هایی از سودان در حال گسترش است، کودکان از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند، میلیون‌ها نفر از آموزش و مراقبت‌های بهداشتی محروم هستند و بسیاری با خشونت جنسی، استثمار و سربازی اجباری در گروه‌های مسلح مواجه هستند.

آژانس‌های امدادی به دلیل کمبود کمک‌های خارجی با موانع بسیاری برای رساندن کمک‌ها به مردم سودان مواجه هستند همچنین به دلیل درگیری‌های شدید و هدف قرار دادن امدادگران و تجهیزات کمک‌رسانی رساندن کمک‌ها خود امری دشوار است و آژانس‌های امدادی نسبت به عواقب فاجعه بار وضعیت کنونی به ویژه بر کودکان هشدار می‌دهند.

«محمد عبداللطیف»، مدیر موقت سازمان «Save the Children» در سودان، گفت: «کودکان گرسنه هستند، می‌ترسند و هر روز با والدینی که مشغول تلاش برای رفع نیازهای خانواده خود هستند، زندگی می‌کنند.»

جنگی که از اواسط آوریل ۲۰۲۳ بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع درگرفته است به یک بحران غذایی فاجعه‌بار منجر شده است. سازمان ملل اوت گذشته در ایالت دارفور شمالی اعلام قحطی کرد، این بدان معناست که مردم در واقع بر اثر گرسنگی و شرایط مرتبط مانند سوء تغذیه و بیماری می‌میرند.

حدود ۲۵ میلیون سودانی بیش از نیمی از جمعیت، با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند و کودکان در معرض خطر سوء تغذیه حاد شدید قرار دارند که تهدیدکننده‌ترین شکل سوء تغذیه است.

سازمان ملل تخمین می‌زند که ۷۳۰ هزار کودک سودانی ممکن است در سال جاری از سوء تغذیه حاد شدید رنج ببرند. کارشناسان می‌گویند در صورت وجود منابع و امکانات جدی ممکن است تحت درمان قرار گیرند، اما کودکان حتی پس از دریافت درمان در چرخه معیوب گرسنگی باقی می‌مانند.

اگر سوءتغذیه درمان نشود، پیامدهای طولانی مدتی بر سلامت و رشد کودک خواهد داشت. سوءتغذیه حاد شدید سیستم ایمنی کودکان را مختل می‌کند و ممکن است باعث ایجاد علائمی شود که به طور معمول تهدید کننده زندگی نیستند مانند اسهال که در نهایت و در صورت تداوم منجر به مرگ بیمار می‌شود. سوء تغدیه همچنین ممکن است منجر به آتروفی عضلانی، تاری دید، تاخیر در رشد و آسیب اعضای بدن شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟