یوناما خواهان حضور طالبان در نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل شد

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 198673

رزا اوتونبایوا؛ رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان، خواهان حضور نماینده طالبان در ۲۹-مین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل شد.

رزا اوتونبایوا؛ رییس یوناما در افغانستان چهارشنبه‌شب، ۲۵ میزان خواهان حضور نماینده‌ افغانستان در بیست‌ونهمین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد شد.

یوناما شب گذشته به نقل از خانم اوتونبایوا گفت: «با توجه به سطح آسیب‌پذیری، نمی‌توانیم یک سال دیگر بدون حضور صدای افغانستانی ها در این بحث جهانی مهم درباره‌ تغییرات اقلیمی بگذرانیم.»

یوناما افزوده است که خانم اوتونبایوا این اظهارات را در یک «کنفرانس ملی در مورد تغییرات اقلیمی» در افغانستان بیان کرده است.

بیست‌ونهمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به «کوپ ۲۹» قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی در شهر باکو، پایتخت آذربایجان برگزار شود.

سال قبل در بیست‌وهشتمین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در امارات متحده عربی برگزار شد، نمایند‌ه‌ای از افغانستان دعوت نشده بود.

اداره‌ ملی محیط زیست افغانستان که اکنون تحت کنترل طالبان است، در آن زمان به دعوت نشدن در این نشست اعتراض کرد و آن را «جفا» و‌ «ظلم بزرگ» خواند.

اما گروه بین‌المللی بحران در آن زمان با نشر گزارشی گفت که برگزارکنندگان نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل به‌دلیل عدم به‌رسمیت‌شناسی طالبان از سوی کشورهای جهان، نتوانستند راهی برای دعوت از این گروه در این نشست پیدا کنند.

افغانستان تنها ۰.۳ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند و کم‌ترین سهم را در تغییرات اقلیمی دارد.

اما براساس گزارش سازمان ملل متحد، این کشور در میان ده کشوری است که در معرض آسیب‌پذیری شدید از تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی قرار دارد و از پی‌آمدهای آن آسیب شدید دیده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟