گفتگوی طالبان و ازبکستان درباره گسترش روابط فرهنگی

  • انتشار: ۲۴ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیفرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 194066

پس از سفر هیاتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان برای اشتراک در نشست بین‌المللی «اتحاد فرهنگ‌ها» در روسیه، این گروه از دیدار این هیات با مقام‌های ازبکستانی خبر داده و گفته که دوطرف خواهان گسترش روابط فرهنگی شدند.

پس از سفر هیاتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان برای اشتراک در نشست بین‌المللی «اتحاد فرهنگ‌ها» به روسیه، در حاشیه این نشست در سن پترزبورگ، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و وزیر فرهنگ ازبکستان بر گسترش همکاری‌های فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور تأکید کردند.

در همین حال، دوطرف برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در کابل و تاشکند را مفید دانستند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان همچنین گفته که خیرالله خیرخواه؛ سرپرست این وزارت در حاشیه نشست «اتحاد فرهنگ‌ها» با آزادبیگ اوف؛ وزیر فرهنگ ازبکستان دیدار کرده است.

به گفته طالبان، او در این دیدار با اشاره به مشترکات دو کشور در زمینه‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی، بر گسترش صنعت گردشگری میان افغانستان و ازبکستان تأکید کرده است.

در همین حال، وزیر فرهنگ ازبکستان نیز با یادآوری از نقش صنعت گردشگری در تقویت روابط دو کشور گفته، در حال حاضر بهترین فرصت برای گسترش روابط فرهنگی افغانستان و ازبکستان فراهم است.

این در حالی است که طی دو سال گذشته نمایشگاه‌های متعدد کالاهای تجاری کشور ازبکستان در افغانستان برگزار شده است و ازبکستان نیز همانند چند کشور دیگر روابط نزدیکی با طالبان داشته است.

افغانستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم برای کالاهای ازبکستان به بازارهای جنوب آسیا و خاورمیانه عمل کند.

در همین حال، ازبکستان در تلاش است تا از زیرساخت‌های حمل‌ونقل افغانستان به منظور گسترش مسیرهای تجاری خود استفاده کند.

در دیدارهای اخیر میان مقامات طالبان و ازبکستان، بر گسترش همکاری‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی تاکید شده که این شامل برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و توسعه صنعت گردشگری میان دو کشور می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟