گزارش سازمان ملل: از کودکان افغانستان در جنگ و بهره‌گیری جنسی استفاده می‌شود

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 185888

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود با عنوان «کودکان در درگیری‌های مسلحانه» با اشاره به وضعیت کودکان در کشورهای جهان گفته که از کودکان در افغانستانِ زیر اداره طالبان در «منازعات مسلحانه و بهره‌گیری جنسی» استفاده می‌شود.

در این گزارش که روز چهارشنبه، ۶ سرطان از سوی نماینده دبیر کل سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان ارایه شد، آمده‌است که کودکان در افغانستان همچنان به کار گماشته می‌شوند و از کمک‌های بشردوستانه محروم هستند.

دبیر کل سازمان ملل در این گزارش گفته که کودکان در افغانستان در معرض انواع خشونت قرار دارند که زندگی آنان را تهدید می‌کند. او از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است که از کودکان «محافظت» کنند.

سازمان ملل متحد تاکید کرده که تمام طرف‌های درگیر افغانستان باید به تعهدات خود جهت محافظت از کودکان بر اساس قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق کودکان عمل کنند.

این سازمان همچنین افزوده که پس از تصرف افغانستان توسط طالبان در اگست ۲۰۲۱، دسترسی به اطلاعات در مورد وضعیت کودکان بسیار محدود شده است.

در گزارش این سازمان آمده است که از ترویج حق آموزش کودکان باید حمایت صورت گیرد و هیچ کودک زیر ۱۸ سال به کار گماشته نشود.

سازمان ملل متحد و دبیر کل این سازمان از رهبران مذهبی و علمای دینی افغانستان نیز خواسته‌اند که به صورت علنی از حقوق کودکان حمایت کنند و اجازه ندهند کودکان مورد «آزار و اذیت جنسی» قرار گیرند.

در گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد گفته شده که در ۲۵ کشور و ۱ وضعیت منطقه‌ای تحت پوشش این سازمان، ۳۲ هزار و ۹۹۰ مورد تخلف شدید علیه ۲۲ هزار و ۵۵۷ کودک در سال ۲۰۲۳ تایید شده است.

نماینده دبیر کل سازمان ملل گفت: «صرفاً در مقایسه با سال ۲۰۲۲ – که قبلاً وخامت شدیدی برای کودکان داشته است – نقض حقوق کودکان ۲۱ درصد افزایش یافته است».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟