گاردین: طالبان به دلیل نگرانی از افشای محل زنده‌گی رهبران‌شان کمپین پولیو را تعلیق کردند

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سلامتسیاست
  • شناسه مطلب: 194565

روزنامه گاردین به نقل از مقام‌های سازمان صحی جهان گزارش داده است که طالبان به دلیل نگرانی از افشای محل بودوباش رهبران‌شان کمپین واکسین فلج کودکان (پولیو) را در افغانستان تعلیق کرده‌اند.

این روزنامه سه‌شنبه‌شب، ۲۷ سنبله، نگاشته است که به باور طالبان، در پی کمپین‌ واکسین پولیو محل زنده‌گی رهبران آن‌ها در معرض تهدیدهای خارجی قرار می‌گیرد.

یک مقام سازمان صحی جهان (دبلیواچ‌او) که نامی از وی در گزارش برده نشده، گفته است: «جنوب، به ویژه قندهار جایی است که رهبران طالبان در آن زنده‌گی می‌کنند، آن‌ها [طالبان] نگران هستند که در معرض تهدیدهای خارجی قرار بگیرند.»

به دنبال تعلیق کمپین واکسین پولیو و محدودیت‌های علیه زنان از سوی طالبان، نگرانی از افزایش موارد فلج کودکان در افغانستان بیش‌تر شده است.

این مقام افزوده است: «دلیل به تعویق افتادن کمپین فلج کودکان، مشکلات مربوط به نحوه اجرای آن است. رهبری طالبان به ما دستور داده است که کمپین خانه‌به‌خانه انجام ندهیم.»

به گفته وی، طالبان می‌خواهند که واکسین پولیو بر کودکان از طریق مساجد تطبیق شود.

وی تصریح کرده است: «این خبر بسیار بدی برای برنامه پولیو است. باید بیش از ۹۵ درصد از کودکان را با دو دوز واکسین تحت پوشش قرار دهیم.»

با این حال، یک کارمند صحی محلی در قندهار گفته است که واکسین خانه‌به‌خانه قبلاً در جنوب افغانستان ممنوع شده بود.

این کارمند محلی که نامی از وی در گزارش برده نشده خاطرنشان کرده است: «در قندهار و حتا در بخش‌هایی از ولایت ارزگان، سال‌ها است که واکسین تنها در مساجد محلی انجام می‌شود.»

پیش‌تر نیز این روزنامه بریتانیایی از تعلیق کمپین واکسین پولیو در افغانستان خبر داده بود.

پس از نشر گزارش‌ها، روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۷ سنبله) وزارت صحت عامه طالبان اعلام کرده بود که تا کنون در این مورد مکتوب رسمی صادر نشده است.

طبق اطلاعات سازمان صحی جهان، طی سال جاری میلادی ۱۸ مورد ابتلا به فلج کودکان در افغانستان ثبت شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟