کودتای نافرجام نظامی در بولیویا

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 185842

گروهی از نظامیان بولیویا به رهبری جنرال خوان خوزه زونیگا، یکی از مقام‌ه‌های ارتش این کشور اقدام به کودتای نظامی علیه لوئیس آرس، رییس جمهور بولیویا کرده است.

رویترز گزارش داده که موترهای زرهی مربوط به ارتش بولیویا روز چهارشنبه، ۲۶ جون، به وقت محلی وارد محوطه کاخ ریاست جمهوری این کشور شده است.

براساس گزارش، نظامیان پس از چند ساعت از اطراف کاخ ریاست جمهوری عقب‌نشینی کرده‌اند و پولیس کنترل میدان مرکزی در لاپاز را دوباره به دست گرفته است.

دفتر داستانی کل بولیویا اعلام کرده است که تحقیقات جنایی علیه خوان خوزه زونیگا و سایر شرکت‌کننده‌گان را به دلیل رهبری آن‌چه دولت و رهبران کشورها آن را تلاش برای کودتا عنوان کرده‌اند، آغاز خواهد کرد.

با این حال، رییس جمهور بولیویا طی یک نشست خبر از شکست کودتا در این کشور به رهبری فرمانده کل ارتش و بازداشت جنرال زونیگا، رهبر کودتاچیان در لاپاز خبر داده و گفته است: فرمانده ارتش را تغییر دادم.»

برخی از کشورها، از جمله ایران، اسپانیا، کوبا، اتحادیه اروپا، پاراگوئه، هندوراس، چیلی، ونزویلا و کلمبیا کودتای نظامیان در بولیویا را محکوم کرده‌اند.

آنان خواستار بازگرداندن نظم‌ و‌ قانون و بازگشت قدرت به دولت قانونی این کشور واقع در امریکای جنوبی شده‌اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: «ما کودتا علیه بنیان‌های دموکراسی و تعرض به نهادهای دموکراتیک و دولت قانونی در بولیویا را محکوم می‌کنیم و بر اعاده نظم‌ و‌ قانون و بازگشت قدرت به دولت قانونی این کشور تاکید داریم.»

این در حالی است که زونیگا پیش از ورود به کاخ ریاست جمهوری به خبرنگاران گفته بود که هنوز رییس جمهور را به‌عنوان فرمانده کل ارتش می‌شناسد، اما تاکید کرده بود که به‌زودی کابینه جدید تشکیل خواهد داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟