چین مذاکرات هسته‌ای با امریکا را متوقف کرد

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 187513

دولت چین خبر داده است که گفتگویش با امریکا به خاطر کنترل تسلیحات هسته‌ای را متوقف کرده است.

چین روز چهارشنبه، ۲۷ سرطان اعلام کرد که در اعتراض به فروش تسلیحات امریکایی به تایوان، مذاکرات بر سر کنترل تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده را متوقف کرده است.

به باور ناظران، این تصمیم چین تلاش‌های جهانی برای کنترل تسلیحات هسته‌ای را با شکست بالقوه جدی روبه‌رو می‌کند.

لین جیان؛ سخنگوی وزارت خارجه چین، به خبرنگاران گفته که فروش مکرر سلاح‌های آمریکایی به تایوان در ماه‌های اخیر «فضای سیاسی را برای ادامه رایزنی‌های کنترل تسلیحات به طور جدی به خطر انداخته است».

جزیره تایوان به صورت مستقل اداره می‌شود، ولی چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

لین جیان افزود: «جانب چینی تصمیم گرفته است که گفتگو با امریکا در دور جدید رایزنی‌ها در مورد کنترل تسلیحات و عدم اشاعه (تسلیحات هسته‌ای) را به تعلیق درآورد. مسئولیت کامل برعهده امریکا است.»

لین تاکید کرد که چین مایل به حفظ ارتباط در مورد کنترل تسلیحات بین‌المللی است، اما امریکا «باید به منافع اصلی چین احترام بگذارد و شرایط لازم را برای گفتگو و تبادل نظر ایجاد کند.»

در همین حال، متیو میلر؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در یک نشست خبری چین را به پیروی از روسیه متهم کرد. به گفته او، چین تاکید دارد که تعامل بر سر کنترل تسلیحات نمی‌تواند ادامه یابد، در حالی چالش‌های دیگری در روابط دوجانبه وجود دارد.

پیش از این روسیه هم از گفتگو با امریکا برای کنترل تسلیحات هسته‌ای دست کشیده بود.

هدف از این گفتگوها زمینه‌سازی برای کنار گذاشتن رقابت بر سر تولید سلاح‌های هسته‌ای میان قدرت‌های بزرگ است.

آقای میلر افزود: «ما فکر می‌کنیم که این رویکرد ثبات استراتژیک را تضعیف می‌کند و خطر پویایی مسابقه تسلیحاتی را افزایش می‌دهد.»

او اظهار تاسف کرد که چین تصمیم گرفته است که تلاش‌ها برای مدیریت ریسک استراتژیک و جلوگیری از رقابت پرهزینه تسلیحات را دنبال نکند، ولی افزود که امریکا برای کاهش خطر آماده گفتگو است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟