پوتین و شی در حاشیه نشست بریکس دیدار کردند

  • انتشار: ۲ عقرب ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 199491

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه در حاشیه نشست بریکس با شی جین پینگ؛ رییس جمهور چین دیدار و بر گسترش روابط بی دو کشور تاکید کرد کرد.

شی جین پینگ؛ رییس جمهور چین، روز سه‌شنبه، اول عقرب در حاشیه نشست بریکس در دیدار با پوتین گفت که «هرچند جهان در حال حاضر شاهد تحولات گسترده است، اما بیجینگ دوستی عمیق خود را با مسکو حفظ خواهد کرد.»

پوتین نیز اذعان داشته که «برای نظم جهانی عادلانه قصد داریم روابط را با چین در بخش‌های مختلف گسترش دهیم.»

نارندرا مودی؛ نخست‌وزیر هند که همچنین در این نشست شرکت کرده بر حل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین تاکید کرده است.

نشست «بریکس» با اشتراک ۳۶ کشور به شمول چین، هند و ایران در روسیه برگزار شده است. این نشست در شهر «کازان» روسیه به میزبانی ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور این کشور، آغاز شد.

براساس گزارش، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تأیید کرده که آنتونیو گوترش مانند سال گذشته در این نشست شرکت کرد.

دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از دیدار پوتین و گوترش خبر داده است.

دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد گفته که گوترش قرار است در حاشیه نشست بریکس مجموعه‌ای از نشست‌های دوجانبه با رهبران جهان برگزار کند.

دفتر دبیرکل سازمان ملل گفته که شرکت گوترش در نشست کازان برای سازمان ملل مهم است، زیرا کشورهای بریکس نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

این نشست در روسیه در حالی برگزار می‌شود که پوتین به اتهام «جنایات جنگ» در اوکراین تحت پیگرد دادگاه کیفری بین‌المللی قرار دارد.

گوترش در این نشست در حالی شرکت می‌کند که همواره تهاجم روسیه بر اوکراین را نقض منشور سازمان ملل خوانده است.

روسیه از زمان تهاجم به اوکراین، میزبان این نشست کلان جهانی بوده است.

نارندرا مودی؛ نخست وزیر هند نیز در دیدار با ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه در حاشیه این نشست درباره تقویت مشارکت دوجانبه هند و روسیه گفتگو و تبادل نظر کرده است.

پزشکیان در دیدار با مودی: باید کمک کنیم تا ملت افغانستان به صلح، آرامش و رفاه برسد
از سوی دیگر، مسعود پزشکیان؛ رییس جمهور ایران نیز در دیدار با نارندرا مودی؛ نخست وزیر هند درباره مسائل افغانستان گفته: «باید با انگیزه و اراده ساخت آینده منطقه با افغانستان نیز همکنشی و گفتگو داشته باشیم. باید کمک کنیم تا ملت افغانستان نیز با حل مشکلات به صلح، آرامش و رفاه برسند؛ ایران پشتیبان هر گامی است که به تثبیت صلح و آرامش در افغانستان کمک کند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟