پوتین: طالبان در مبارزه با تروریزم از متحدان روسیه اند

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 186389

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه در یک نشست خبری در پایان نشست سران سازمان همکاری شانگهای، طالبان را قدرت واقعی افغانستان و از متحدان روسیه در زمینه مبارزه با تروریزم عنوان کرد.

آقای پوتین امروز پنج‌شنبه، ۱۴ سرطان در یک نشست خبری در آستانه گفت که طالبان قدرت را در افغانستان در کنترل دارد و از این نظر، آن‌ها قطعا متحدان مسکو در مبارزه با تروریزم هستند.

او افزود که روسیه طالبان در تماس است و سیگنال‌هایی را از سوی این گروه در مسیر مبارزه با تروریزم دریافت کرده است. پوتین تاکید کرد که طالبان به یک وضعیت باثبات در افغانستان علاقه‌مند هستند.

رییس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره به رسمیت شناختن حکومت طالبان و عضویت این گروه در سازمان همکاری شانگهای گفت این دو مسئله «به پیشرفت اوضاع بستگی دارد».

او گفت: «من قبلا گفته‌ام که ما با طالبان در تماس هستیم. در مورد عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای، روسیه به تنهایی تصمیم‌گیری نمی‌کند».

وی تاکید کرد که «ما باید با ساختارهای سیاسی واقعی که قدرت را در کشور کنترول می‌کنند، روابط را حفظ کنیم».

بیست‌وچهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد که اوضاع افغانستان و جلوگیری از رشد تروریزم در منطقه بخش مهمی از آن بود.

در این نشست علاوه بر سران ۱۵ کشور،‌ دبیر کل سازمان ملل متحد نیز شرکت کرد. در بیانیه پایانی این نشست بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و تقویت امنیت کشورهای آسیای میانه در مناطق مرزی با افغانستان تاکید شده است. آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل نیز در این نشست جلوگیری از رشد تروریزم در افغانستان را یک نیاز مهم خواند.

ولادیمیر پوتین طی سخنانش در جریان این نشست گفت که سازمان همکاری شانگهای به طور سنتی درگیر مشکلات افغانستان بوده است و از آغاز کارگروه تماس سازمان شانگهای – افغانستان حمایت می‌کند.

روسیه هرچند که طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد اما روابط نزدیکی با این گروه دارد و اخیراً موضوع حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی در آن کشور را تحت بررسی گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟