پوتین: روابط روسیه و چین در بهترین حالت خود قرار دارد

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 186287

ولادیمیر پوتین؛ رییس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ؛ رییس‌جمهور چین، در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه قزاقستان دیدار کردند. پوتین در این دیدار روابط مسکو و پکن را در بهترین حالت در طول تاریخ عنوان کرد.

نشست سران سازمان همکاری شانگهای که از نگاه پکن و مسکو ابزاری برای مقابله با نفوذ امریکا و متحدانش تلقی می‌شود دیروز چهارشنبه، ۱۳ سرطان در پایتخت قزاقستان آغاز شد و در حاشیه آن رهبران برخی کشورهای عضو و اشتراک کننده با هم دیدار کردند.

ولادیمیر پوتین در دیدار با رییس جمهور چین با اشاره به این که سازمان همکاری شانگهای خود را به عنوان «یکی ستون‌های مهم نظم جهانی چندجانبه و بی‌طرف» تثبیت کرده است، تأکید کرد ارتباط دوجانبه بین مسکو و پکن اکنون در «بهترین حالت خود در طول تاریخ» قرار دارد.

رییس‌جمهور چین نیز در دیدار با پوتین گفت که چین و روسیه باید در برابر وضعیت بین‌المللی که مدام در حال تغییر است، تمایل به دوستی را برای «نسل‌ها» تقویت کنند.

او همچنین ولادیمیر پوتین را «دوست قدیمی» خود نامید و به پیشرفت دو کشور در برنامه‌ها برای دور جدید «روابط دوجانبه» اشاره کرد.

سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ با مشارکت چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه تأسیس شد، در سال‌های اخیر با هدف ایجاد وزنه‌ای در برابر غرب گسترش یافته و کشورهای ایران، هند و پاکستان نیز به آن پیوسته‌اند.

کرملین گفته که ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس که در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شده، با تعدادی از رهبران کشورهای عضو این سازمان گفتگوهای دوجانبه انجام می‌دهد.

ولادیمیر پوتین قبل از ملاقات با همتای چینی خود، با روسای جمهور ترکیه، جمهوری آذربایجان و مغولستان و نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفتگو کرد و قرار است با سرپرست ریاست جمهوری ایران نیز دیدار کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟