پزشکیان: با مهاجران افغانستانی برادریم، اما چارچوب‌ها را رعایت کنند

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینبین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 194383

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران در نخستین نشست خبری خود در مورد حضور مهاجران افغانستان در آن کشور گفت که ما باهم برادریم، اما چارچوب‌های بین‌کشورها را به‌عنوان یک قاعده، مراعات کنند.

رییس‌جمهور ایران امروز (دوشنبه، ۲۶ سنبله) در این نشست خبری گفت که تا اکنون در مورد رسیدگی به موضوع مهاجران افغانستان در ایران سه جلسه در شورای امنیت ملی آن کشور برگزار شده است.

او افزود که شماری از مهاجران با پاسپورت به ایران آمده‌اند و شماری دیگر به صورت «خلاف» آمده‌اند که برخورد با آنان متفاوت خواهد بود.

پزشکیان گفت که در هرکشوری، حتی کشورهای اسلامی، چارچوبی وجود دارد و به همان دلیلی که ما اگر بدون پاسپورت به افغانستان برویم ممکن است راه ندهند، در ایران نیز چنین است.

او گفت که در حال تنظیم چارچوبی بین کشورهای اسلامی هستیم و این چارچوب باید بر اساس قوانین مصوبی باشد که باید بین این کشورها نوشته بشود.

رییس‌جمهور ایران در عین حال گفت که مسئولان این کشور در تلاش هستند تا مهاجران «غیرمجاز» افغا‌نستان را «با احترام» اخراج کنند.

این در حالی است که پس از روی کارآمدن دولت مسعود پزشکیان در ایران، فشارها بر مهاجران افغانستانی و اخراج آنان افزایش یافته است.

پیش از این اسکندر مؤمنی، وزیر داخله‌ی دولت پزشکیان گفته بود که حجم ورود مهاجران افغانستان برای آن کشور غیرقابل تحمل است و آنان به سرعت در حال سازمان‌دهی و اخراج مهاجران غیرقانونی هستند.

احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران نیز گفته است که این کشور تا پایان سال جاری خورشیدی حدود دو میلیون «اتباع غیرمجاز» را اخراج خواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟