پاسخ طالبان به بازیگر هالیوود: زنان را با گربه مقایسه نمی‌کنیم

  • انتشار: ۵ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 195539

مقام‌های طالبان به سخنان مریل استریپ؛ بازیگر سرشناس سینمای هالیوود که گفته بود در افغانستان تحت کنترل طالبان گربه‌ها آزادی بیشتری نسبت به زنان دارند، واکنش نشان داده‌اند. آنان گفته‌اند که طالبان زنان را با گربه مقایسه نمی‌کنند و ادعا کرده‌اند که «حقوق اسلامی» زنان را رعایت می‌کنند.

خانم استریپ روز دوشنبه گذشته در نشستی در سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست که به حقوق زنان و دختران افغانستان توجه کنند. او آنچه را که بر سر زنان افغانستان در حکومت طالبان اتفاق می‌افتد «خفه شدن آرام کل نیمی از جمعیت» خواند.

او گفت: «امروز در کابل یک گربه ماده بیش از یک زن آزادی دارد. یک گربه می‌تواند دراز کشیده و نور خورشید را روی صورتش احساس کند، یک سنجاب را در پارک دنبال کند. امروزه در افغانستان یک سنجاب از یک دختر حقوق بیشتری دارد چرا که طالبان پارک‌های عمومی را به روی زنان و دختران بسته است. یک پرنده می‌تواند در کابل آواز بخواند اما یک دختر و یک زن در فضای عمومی اجازه ندارد. این باورنکردنی است، سرکوب قوانین طبیعی است».

سهیل شاهین؛ رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر اما امروز چهارشنبه، ۴ میزان به این سخنان خانم استریپ واکنش نشان داد. او این اظهارات را «بی‌اساس» خواند و ادعا کرد که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب «شریعت اسلامی» تامین شده است.

او به بی‌بی‌سی گفت: «هیچ کسی از حقوقی که اسلام به زنان داده، انکار نمی‌کند و ما به زن به صورت عمومی و خصوصا به حیث مادر و خواهر و شریک حیات احترام می‌گذاریم اما با گربه مقایسه نمی‌کنیم».

در حالی که طالبان کار زنان در ادارات را ممنوع کرده‌اند و اکثریت ادارات طالبان بدون حضور زنان فعالیت دارد، ادعا کرده که هزاران زن در وزارت‌های صحت عامه، معارف و داخله هزارها زن مصروف اند. او افزوده که بسیاری از آن‌ها همچنین در بخش خصوصی و تجارت در کار آزاد مشغول هستند.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه میزبان نشستی درباره زنان افغانستان بود که در آن فعالان زن نیز حضور داشتند و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های طالبان در امور اجتماعی بر زنان را به شدت محکوم کردند. نمایندگان کشورها در این نشست با اشاره به قانون امر به معروف و دیگر فرمان‌های محدود کننده طالبان گفتند که این گروه نیمی از جمعیت افغانستان را از هرگونه حقوق انسانی محروم کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟