ولکر ترک: در سال ۲۰۲۳ شمار غیرنظامیان کشته‌شده در درگیری‌ها در جهان ۷۲ درصد افزایش یافت

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 185082

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دفتر او نشان می‌دهد که شمار غیرنظامیان کشته‌شده در درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۳ میلادی در جهان، ۷۲ درصد افزایش یافته است.

آقای ترک این آمار را امروز (سه‌شنبه، ۲۹ جوزا) در آغاز پنجاه‌وششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنیوا ارائه کرد و افزود که شمار زنان کشته‌شده دو برابر و شمار کودکان کشته‌شده سه برابر افزایش داشته است.

او که در مورد وضعیت حقوق‌‌ بشر در جهان صحبت می‌کرد، گفت که از زمان آخرین گزارش او در ماه مارچ سال جاری میلادی، درگیری‌ها در جهان فقط تشدید شده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «کشتار و زخمی‌ کردن غیرنظامیان به یک امر روزمره تبدیل شده است. تخریب زیرساخت‌های حیاتی یک اتفاق روزمره است.»

او افزود: «به کودکان تیراندازی شد، شفاخانه‌ها بمباران شدند. توپخانه‌ی سنگین بر روی کل جوامع پرتاب شد.»

ولکر ترک با اشاره به جنگ جاری در غزه گفت که از بی‌اعتنایی طرف‌های درگیر به حقوق‌‌ بشر و قوانین بشردوستانه «وحشت‌زده» شده است.

آقای ترک گفت بیش از ۱۲۰ هزار نفر که اکثر آنان زنان و کودکان هستند، از هفتم اکتبر سال گذشته‌ی میلادی تا اکنون براثر حملات شدید اسرائیل کشته و یا زخمی شده‌اند.

او گفت همچنین از زمان تشدید حملات اسرائیل در رفح، تقریبا یک میلیون فلسطینی دوباره به اجبار آواره شده‌اند و زمینه‌ی ارسال کمک و دسترسی بشردوستانه بدتر شده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت در کرانه‌ باختری را نیز رو به وخامت توصیف کرد و گفت که از ماه اکتبر سال گذشته تا ۱۵ جون سال جاری میلادی، ۵۲۸ فلسطینی شامل ۱۳۳ کودک، توسط نیروهای اسرائیلی و شهرک‌نشینان کشته شده‌اند.

او افزود در بسیاری موارد نگرانی‌های جدی در مورد «کشتار غیرقانونی» وجود دارد.

به‌گفته‌ی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در همین مدت ۲۳ اسرائیلی، از جمله هشت نیروی امنیتی اسرائیل در درگیری با فلسطینی‌ها یا حملات آن‌ها در کرانه باختری کشته شده‌اند.

ولکر ترک خواستار احترام به تصمیمات الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیوان بین‌المللی دادگستری شد.

او تأکید کرد که «اشغال باید پایان یابد، پاسخ‌گویی باید انجام شود و راه‌حل دودولتی مورد توافق بین‌المللی باید به واقعیت تبدیل شود».

ولکر ترک در جریان ارائه‌ی گزارش خود به وضعیت حقوق بشر در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: «من از آزار و شکنجه‌ی سیستماتیک جاری زنان و دختران در افغانستان، به‌ویژه در مورد حقوق آنان برای تحصیل، اشتغال و آزادی رفت‌و‌آمد ابراز تأسف می‌کنم.»

او گفت به‌صورت گسترده‌تر، مدافعان حقوق‌ بشر و کارکنان رسانه‌ها در افغانستان به‌دلیل ابراز عقیده و انتقاد از طالبان، بازداشت و توقیف می‌شوند و تنبیه بدنی، از جمله شلاق‌زدن دسته‌جمعی همچنان ادامه دارد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود همچنین گفت که حملات گروه‌های مسلح علیه غیرنظامیان در افغانستان، به‌ویژه هدف قراردادن هزاره‌ها نیز ادامه دارد.

ولکر ترک در گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، از جمله سودان، میانمار، ایران، گواتمالا، جنوب آسیا و امریکای جنوبی به شورای حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد معلومات داد.

او از کشورها خواست که تعهد مشترک خود را به حقوق‌‌ بشر به‌صورت قدرتمند و مشخص نشان دهند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که یک سیستم حقوق بشر قوی و مؤثر برای همکاری مؤثر چندجانبه و ساختن آینده‌ی بهتر برای مردم و سیاره‌ی زمین کلیدی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟