وزیر دفاع پاکستان: طالبان تحرکات طالبان پاکستانی در خاک افغانستان را نادیده می‌گیرند

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185898

خواجه محمد آصف؛ وزیر دفاع پاکستان می‌گوید که مسئله تروریزم روابط این کشور با طالبان را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌است. او تاکید کرده که طالبان تحرکات طالبان پاکستانی علیه پاکستان را در خاک افغانستان نادیده می‌گیرند.

وزیر دفاع پاکستان این سخنان را در مصاحبه‌ای با یک رسانه پاکستانی که امروز پنج‌شنبه، ۷ سرطان منتشر شده بیان کرده‌است. این مصاحبه درباره عملیات عزم استحکام که به تازگی از سوی این کشور اعلام شده، صورت گرفته است.

او گفت: متاسفانه معضل تروریزم روابط ما با افغانستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و اسلام‌آباد همکاری موثری از سوی همسایه غربی خود دریافت نمی‌کند.

وزیر دفاع پاکستان از کم کاری طالبان افغانستان در مقابله با تروریزم در مرزهای مشترک انتقاد کرد.

او افزود که طالبان افغانستان از اقدامات تروریستی گروه تحریک طالبان پاکستان چشم پوشی کرده و در جلوگیری از تحرکات نیروهای مخل امنیت در مرزهای پاکستان مماشات می‌کنند.

او تاکید کرد که عملیات جدید نظامی تمرکز ویژه‌ای بر شناسایی مخلان امنیت و طراحان حملات تروریستی خواهد داشت و دامنه آن در ۲ ایالات خیبرپختونخوا و بلوچستان گسترده تر خواهد بود.

کمیته بلندپایه امنیتی پاکستان به ریاست شهباز شریف؛ نخست وزیر و با حضور سران قوای مسلح و دستگاه‌های امنیتی این کشور پنج روز پیش عملیات جدید نظامی موسوم به «عزمِ استحکام» را برای مقابله موثر با تروریزم و افراط گرایی در پاکستان اعلام کرد.

این چهارمین عملیات گسترده نظامی در پاکستان علیه تروریزم از سال ۲۰۰۷ محسوب می‌شود. عملیات‌ «راه نجات»، «ضرب عضب» و «ردّ الفساد»، سه عملیات نظامی ارتش پاکستان است که از طی ۱۰ سال (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷) به اجرا درآمد.

با این حال برخی احزاب مخالف دولت پاکستان از جمله تحریک انصاف به رهبری عمران خان و جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل الرحمان از این عملیات انتقاد کرده‌اند و خواستار لغو آن شده‌اند.

برخی سران قبایل پشتون‌های پاکستان نیز در نشستی در پیشاور خواهان توقف این عملیات شدند.

از طرفی هم پاکستان در سه سال گذشته طالبان افغانستان را به حمایت از تحریک طالبان پاکستانی که مسوول حملات مرگباری در خاک پاکستان است، متهم می‌کنند اما طالبان این ادعاها را رد می‌کنند. تمرکز عزم استحکام نیز بیشتر روی طالبان پاکستانی و پناهگاه‌های این گروه است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟