وزارت خارجه ایران گزارش‌ها درباره تیرباران مهاجران افغانستانی را تکذیب کرد

  • انتشار: ۳۰ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینبین الملل
  • شناسه مطلب: 199288

با آن که نتایج تحقیقات طالبان درباره راستی آزمایی گزارش‌های مرتبط با تیرباران شدن مهاجران افغانستانی از سوی مرزبانان ایرانی تکمیل نشده، سخنگوی وزارت خارجه ایران این گزارش‌ها  را تکذیب کرده‌است.

اسماعیل بقایی؛ سخنگوی جدید وزارت خارجه ایران امروز دوشنبه، ۳۰ میزان در یک نشست خبری گفت بر ثبات سیاست خارجی ایران در قبال افغانستان تاکید کرده و افزوده که شایعات مربوط به مهاجر هراسی و ایرانی هراسی مردود است.

به گزارش رسانه‌های ایران، او همچنین کشته شدن اتباع افغانستان در مرزهای ایران را تکذیب کرده و «بر اهمیت حفظ آرامش و همکاری بین دو ملت» تاکید کرده‌است.

او افزوده که تلاش ایران در سه سال گذشته این بوده که نگرانی‌های مشترک میان ایران و افغانستان را با ادامه مراودات برطرف کند و به ثبات و امنیت در این کشور کمک کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌است: «اگر ثبات و امنیت در افغانستان حکم‌فرما شود بحث تروریست و موضوع مهاجرت و آوارگان افغان‌ها حل خواهد شد».

این در حالی است که اخیراً یک نهاد حقوق بشری که موضوعات مربوط به حقوق بشر در سیستان و بلوچستان ایران را پوشش می‌دهد، اعلام کرده که نیروهای مرزی ایران حدود یک هفته پیش صدها مهاجر افغانستانی را که راهی ایران بودند، در مرز میان ایران و پاکستان تیرباران کرده‌اند.

در گزارش نهاد «حال‌وش» آمده که شماری از مهاجران افغانستانی با انفجار ماین کشته و زخمی شده‌اند و متباقی آنان نیز در نتیجه تیرباران نیروهای ایرانی کشته یا زخمی شده‌اند.

طالبان پس از نشر این گزارش‌ها، یک هیأت را به رهبری معاون وزارت داخله این گروه و نمایندگان وزارت‌های خارجه و دفاع برای بررسی این موضوع توظیف کردند. این هیأت امروز اعلام کرد که به زودی نتایج یافته‌هایش را منتشر می‌کند.

مقام‌های ایرانی از جمله نماینده ویژه این کشور برای افغانستان و یک مقام نظامی سیستان و بلوچستان در نخستین روزهای انتشار این گزارش‌ها، آن را رد کردند. آن‌ها همچنین گفتند که ایران حق دارد با ورود غیر قانونی «برخورد قانونی» کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟