وزارت امر به معروف طالبان: روز معلم و ورزش بوکس ممنوع شود

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 192041

وزارت امر به معروف طالبان از هبت‌الله آخندزاده؛ رهبر این گروه خواسته تا شماری از دستورها و ممنوعیت‌های جدیدی را این وزارت تهیه کرده، تایید کند. این وزارت خواستار جمع‌آوری قالین‌ها از دهلیزهای ادارات و ممنوعیت از تجلیل روزهای معلم و مادر و منع مراسم قطع نوار هنگام افتتاح پروژه‌ها، شده‌است.

در یک مکتوب این وزارت که دو ماه پیش به رهبر طالبان در قندهار فرستاده شده و امروز یکشنبه، ۴ سنبله به رسانه‌ها درز کرد آمده‌است که قطع نوار در مراسم افتتاح پروژه‌ها، گرامیداشت روز معلم، «قدم زدن با بوت بر قالین» در ادارات و ورزش مبارزات آزاد مشت‌زنی جز منکرات خوانده شده است.

در این مکتوب آمده که «برخی منکرات» هنوز در ادارات تحت کنترول طالبان و نهادهای غیردولتی وجود دارد. در مکتوب همچنین آمده که موارد مذکور در دین اسلام تایید نشده و مشابهت با رفتار غیرمسلمانان دارد.

وزارت امر به معروف طالبان قدم‌زدن با کفش بر روی فرش‌ در راهروها و پله‌های ادارات دولتی را نیز « ضایع شدن مال و تقلید از کفار» خوانده و خواستار وضع ممنوعیت بر آن شده‌است.

این وزارت در مورد ورزش بوکس و مبارزات آزاد گفته که این مسابقات خطر نابینایی، آسیب‌رسیدن به مغز و حتی خطر مرگ را به دنبال دارد و تاکید کرده که «چنین بازی‌هایی در شریعت اسلامی غیرمجاز هستند».

با این حال هنوز مشخص نیست که رهبر طالبان درباره این مکتوب وزارت امر به معروف این گروه چه دستوری صادر کرده و آیا آن را تایید کرده است یا خیر.

این در حالی است که اخیراً قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان از سوی هبت‌الله آخندزاده توشیح شده و نافذ دانسته شده‌است. این قانون محدودیت‌های و ممنوعیت‌های شدیدی را در عرصه اجتماعی وضع کرده و محتسبان امر به معروف این گروه را ناظران اخلاق اجتماع ساخته است.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر زنان، رسانه‌ها، راننده‌ها و حتا ورزشکاران مرد از بخش‌های عمده این قانون است و نیز دست محتسب به تعیین جزا برای تخطی‌کنندگان از این قانون باز گذاشته شده است. نهادهای حقوق بشری و بسیاری کشورهای جهان این قانون را ناقض حقوق بشر خوانده و از طالبان خواسته‌اند آن را ملغی کنند.

با این حال طالبان تاکید کرده‌اند که «شریعت» مورد نظر خود را تطبیق می‌کنند و در این زمنیه «فشار هیچ کسی را» نمی‌پذیرند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟