واکنش‌ها به رفتار سرکنسول طالبان در پیشاور؛ مقام پاکستانی: طالبان در قرن ۲۱ زندگی نمی‌کنند

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 194676

با ادامه واکنش‌های مقامات پاکستانی به رفتار سرکنسول طالبان در پیشاور هنگام پخش سرود ملی این کشور، ضمن دفاع وزیر اعلای ایالت خیبرپختونخوا از این رفتار طالبان، حسین حقانی؛ سفیر پیشین پاکستان در امریکا گفته که طالبان از نظر فکری در قرن ۲۱ زندگی نمی‌کنند.

حسین حقانی؛ سفیر پیشین پاکستان در امریکا روز چهارشنبه، ۲۸ سنبله گفت که طالبان از نظر فکری در قرن ۲۱ زندگی نمی‌کنند. او درباره اعتراض‌ها به بی‌احترامی سر‌کنسول طالبان در پیشاور به سرود ملی پاکستان گفت توقع رعایت آداب دیپلماتیک از این گروه اشتباه است.

آقای حقانی افزود: «از نظر ذهنی در قرن ۲۱ زندگی نمی‌کنند و انتظار آداب دیپلماتیک از این گروه در قرن بیست‌ویکم اشتباه است.»

رفتار محب‌الله شاکر؛ سر‌کنسول طالبان در پشاور هنگام پخش سرود ملی پاکستان در نشستی در خیبرپختونخوا با انتقادهای شدید مقام‌های پاکستانی رو به‌رو شده است.

آقای شاکر که اخیرا به دعوت علی امین گنداپور؛ وزیر اعلای ایالت خیبرپختونخوا، به این نشست دعوت شده بود با عضو دیگر طالبان خلاف عرف دیپلوماتیک هنگام پخش سرود ملی پاکستان از جا برنخاستند.

وزارت خارجه پاکستان نیز بی‌احترامی جنرال کنسول طالبان در پیشاور به سرود ملی این کشور را محکوم کرده بود.

اما کنسولگری طالبان در پیشاور در توجیه سر‌کنسول این گروه گفته که او به‌دلیل اینکه سرود ملی پاکستان با موسیقی همراه بود، از ایستادن خودداری کرد.

این کنسولگری گفت که این دیپلمات طالبان قصد بی‌احترامی به سرود ملی را نداشت.

علی‌امین گنداپور؛ وزیر ارشد ایالت خیبرپختونخوا برنخاستن دیپلمات طالبان را ناشی از تفاوت‌های فرهنگی دانست و در دفاع از کنسول طالبان گفت: «بی‌احترامی‌ای در کار نبوده است.»

مقام‌ها و دیپلمات‌ها هنگام پخش سرود ملی کشور میزبان به پا خاستند؛ اما او و همراهش تنها افرادی بودند که هنگام پخش سرود ملی پاکستان از جا برنخاستند.

این اقدام سرکنسول طالبان خشم اسلام‌آباد را برانگیخت و رسانه‌های پاکستانی طی دو روز گذشته به طور گسترده به این موضوع پرداخته‌اند.

وزارت خارجه پاکستان این حرکت جنرال کنسول طالبان را محکوم کرده و آن را خلاف عرف دیپلماتیک خوانده است.

وزیر اعلای ایالت خیبرپختونخوا و عضو تحریک انصاف به رهبری عمران خان، از دیپلمات طالبان دفاع کرد.

او گفت که کنسولگری طالبان توضیح داده‌است که سرکنسول به دلیل آهنگین بودن سرود ملی پاکستان، از ایستادن و ادای احترام خودداری کرد.

او به نقل از طالبان افزود که نشستن جنرال کنسول هنگام پخش سرود ملی پاکستان «هرگز به معنای بی‌احترامی به این سرود نبوده است.»

آقای گنداپور همچنین گفت که طالبان به دلیل مخالفت با موسیقی، سرود ملی افغانستان را نیز ممنوع کرده‌است.

این اولین بار نیست که وزیر اعلای خیبرپختونخوا از طالبان دفاع می‌کند.

او پیشتر نیز با نادیده گرفتن هشدار اسلام‌آباد خواهان مذاکره مستقیم با طالبان در کابل شده بود؛ اقدامی‌که برخی مقامات پاکستانی آن را تلاش برای تجزیه‌طلبی و دور زدن نظام فدرال توصیف کردند.

در همین حال، روزنامه اکسپرس تریبون گفت که محب‌الله شاکر، سرکنسول طالبان در پیشاور به طور غیرقانونی در پاکستان اقامت دارد.

این روزنامه به نقل از منابع گفت که شاکر فاقد مدارک مناسب، از جمله گذرنامه افغانستان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟