واقعیتی که می‌تواند طنز باشد

  • انتشار: ۱۰ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 192607

این هم از واقعیت‌های طنزآمیز عصر ما است که ازبکستان در این‌طرف مرز یعنی در ولایت بلخ به ارزش شش میلیون دالر در ۶۰ جریب زمین، بزرگ‌ترین مدرسه دینی افغانستان را می‌سازد و در آن‌طرف مرز یعنی در خاک خود، گذاشتن ریش بر اساس معیارهای دینی را ممنوع کرد.

طبق فرمان جدید دولت ازبکستان که به صورت رسمی در رسانه‌های این کشور ابلاغ و منتشر شد، مردان باید ریش خود را بتراشند و یا حداقل در حد صفر کوتاه کنند تا از مسلمانان افراطی تفکیک و شناسایی شوند. بر اساس تعریف این فرمان، ریش بلند و دراز در حد یک قبضه و فراتر از یک قبضه، نشانه افراط‌گرایی دینی است. در فرمان دولت ازبکستان هشدار داده شده است که اگر متخلفی از تراشیدن ریش خودداری کند، افزون بر این که ممکن است فردی ضد دولتی معرفی شود، بین ۲۷۰ تا ۴۰۵ دالر نیز جریمه خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که تاکنون ۷۸۹ مورد تخلف از این قانون جدید به طور عمده در مناطق «جیزاخ»، «سمرقند» و «دره فرغانه» کشور ازبکستان ثبت شده است.

اگر جریمه به دلیل نتراشیدن ریش در ازبکستان به همین سرعت ادامه پیدا کند، ازبکستان به زودی هزینه‌های تأمین ساخت بزرگ‌ترین مدرسه دینی افغانستان با ظرفیت ۱۰۰۰ طالب را که تهداب و بنیاد آن پنج روز پیش در «شهرنو» مزارشریف مرکز ولایت بلخ گذاشته شد، فراهم خواهد کرد. موضوعی که می‌تواند طنز باشد اما واقعیت است.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟