هوش مصنوعی و آینده پر خطر ۷ شغل

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 185456

هوش مصنوعی دیگر مفهومی آینده نگر نیست. بلکه واقعیتی است که با سرعتی بی سابقه در حال تغییر شکل بازار کار است. در حالی که هوش مصنوعی مزایای زیادی از نظر کارایی و بهره وری ارائه می‌دهد، همچنین تهدیدی بزرگ برای انواع خاصی از مشاغل است.

وبگاه روزنامه الشرق الاوسط نوشت: «به گفته مجله آمریکایی فوربس، تعدادی از مشاغل هستند که بیش از سایرین تحت تأثیر پیشرفت‌های هوش مصنوعی قرار می‌گیرند و احتمالا هوش مصنوعی به زودی جایگزین آنها می‌شود».

۱- ورود داده ها و وظایف اداری:
ورود داده‌ها و وظایف اداری یکی از اولین دسته‌های شغلی در خط تیره هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی در پردازش و سازماندهی حجم عظیمی از داده‌ها سرعت دقت برتری دارد و مشاغلی را که حول ورودی داده‌ها، اسکن اسناد و مرتب سازی اطلاعات می‌چرخند بسیار آسیب پذیر می‌کند.

این گزارش در نظر گرفت که این مشاغل – که مبتنی بر وظایف تکراری و مبتنی بر قوانین هستند – کاندیدای ایده آل برای اتوماسیون هستند. سیستم‌های هوشمند می‌توانند داده‌ها را کارآمدتر از انسان‌ها وارد، سازماندهی و مدیریت کنند، خطاها را کاهش داده و زمان را برای تمرکز کارکنان بر روی فعالیت‌های پیچیده‌تر آزاد می‌کنند.

۲- خطوط تولید و مونتاژ
در بخش تولید، هوش مصنوعی و رباتیک به ویژه برای کارهای فیزیکی تکراری ضروری شده‌اند. ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند کارهایی مانند مونتاژ محصول، جوشکاری و بسته بندی را با دقت و کارایی بیشتری نسبت به انسان‌ها انجام دهند.

این سیستم‌ها به ویژه در تنظیمات تولید با حجم بالا مفید هستند و می‌توانند به طور مداوم بدون خستگی یا وقفه کار کند که باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری می‌شوند. در نتیجه، بسیاری از عملکردهای خط تولید و مونتاژ با سیستم‌های خودکار جایگزین می‌شوند.

۳- خرده فروشی
صندوق‌های خرده‌فروشی حوزه دیگری است که هوش مصنوعی به آن هجوم خواهند برد. صندوق‌های فروش خودکار و کیوسک‌های سلف‌سرویس به طور فزاینده‌ای در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی رایج می‌شوند و نیاز به صندوق‌دارهای انسانی را کاهش می‌دهند.

سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به‌طور مستقل تراکنش‌ها را مدیریت کنند، موجودی‌ها را مدیریت کنند، و حتی تجربه خرید شخصی‌سازی شده را فراهم کنند.

۴- نقش‌های تحلیلی پایه
توابع تحلیلی پایه، مانند تجزیه و تحلیل مالی ساده یا گزارشگری، نیز به سمت اتوماسیون حرکت می‌کنند. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها را پردازش کنند، روندها را شناسایی کرده و گزارش‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر از انسان‌ها تولید کنند.

این قابلیت‌ها به‌ویژه برای کارهایی مفید هستند که شامل تجزیه و تحلیل داده‌های معمولی هستند، مانند ایجاد خلاصه‌های مالی، گزارش‌های بازار، یا معیارهای عملکرد همانطور که هوش مصنوعی به بهبود ادامه می‌دهد، نقش‌های تحلیلی اساسی‌تر خودکار می‌شوند و تقاضا را به سمت وظایف تحلیلی پیچیده‌تر سوق می‌دهند.

۵- طراحی گرافیکی برای مبتدیان
طراحی گرافیک از انقلاب هوش مصنوعی مصون نیست. ابزارهای هوش مصنوعی اکنون قادر به تولید عناصر اولیه طراحی و خودکارسازی کارهای ساده طراحی گرافیکی هستند که قبلاً به طراحان انسانی نیاز داشتند. این ابزارها می‌توانند لوگو، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و حتی طرح‌بندی وب‌سایت ایجاد کنند و راه‌حل‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه را برای کسب‌وکارها ارائه دهند.

به گفته فوربس؛ در حالی که طرح های تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است فاقد استعداد خلاقانه و منحصر به فرد طراحان انسانی باشند، اما برای پاسخگویی به بسیاری از نیازهای اولیه طراحی کافی هستند و مشاغل طراحی گرافیکی سطح پایه را در معرض خطر قرار می دهند.

۶- ترجمه:
حوزه ترجمه به شدت تحت تأثیر هوش مصنوعی است. خدمات ترجمه ماشینی به طور فزاینده‌ای پیچیده شده است. مترجمان مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند چندین زبان را مدیریت کنند و خدمات ترجمه در زمان واقعی را ارائه دهند و آنها را به جایگزینی مقرون به صرفه برای مترجمان انسانی تبدیل کند.

در حالی که درک دقیق زبان و زمینه فرهنگی هنوز به تخصص انسانی نیاز دارد، مشاغل ترجمه سطح ابتدایی که شامل ترجمه مستقیم متن هستند، در برابر اتوماسیون آسیب پذیر هستند.

۷- عکاسی روتین
عکاسی شرکتی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که هوش مصنوعی در آن پیشرفت‌های زیادی داشته است. کارهای اصلی عکاسی، مانند گرفتن عکس‌های زنده از وب سایت‌ها یا رویدادهای شرکتی، اکنون می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی مولد خودکار شوند.

این سیستم‌ها می توانند نور، کادربندی و حتی ویرایش را تنظیم کنند تا تصاویری با کیفیت بالا با کمترین دخالت انسان تولید کنند. در حالی که عکاسی پیچیده و خلاقانه هنوز به استعداد انسانی نیاز دارد، وظایف معمول عکاسی شرکتی به طور فزاینده‌ای توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود.

سازگاری و خلاقیت
فوربس وعده داد که اگرچه توسعه هوش مصنوعی نشان دهنده تغییرات عمده در بازار کار است، و ممکن است جایگزین شغل‌های خاصی شود اما فرصت‌های جدیدی را در بخش‌هایی باز می‌کند که به تصمیم‌گیری پیچیده، هوش هیجانی و مهارت‌های خلاقانه نیاز دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟